חזרה לדף הבית

הקשר בין יכולת הריכוז של ילדים ושתיה

מאת: שירין אלבק מנהלת תחום בריאות ואיכות במי עדן

כולנו מודעים לחשיבות המים בשמירה על בריאות תקינה. ילדינו לומדים רבות על ההרכב הכימי של המים וכן על מחזור המים בטבע, אך החשיבות המרובה של שתיית מים על פני משקאות ממותקים לשמירה על אורח חיים תקין ובריא אינה מודגשת דיה. האם ילדיכם מבינים כמה חשוב לשתות מים? וכיצד נעודד שתיית מים?

מדוע חשובים המים לבריאות תקינה?
המים הם מרכיב עיקרי של גופנו. גוף ילדינו מכיל כ- 75% מים; המוח מכיל כ- 85% מים.
למים תפקיד חשוב בכל מערכות הגוף. הם מווסתים את טמפרטורת הגוף, מסייעים לעיכול, מובילים חומרי מזון וחמצן לכל אברי גופנו, משמנים מִפרקים, מגִנים על איברים ומסלקים פסולת. כשם שאנו מקפידים על תזונה נכונה להתפתחות תקינה, כך חשוב לשמור על כמות ואיכות המים שהילד שותה.
הגוף מאבד מים כל הזמן בהזעה, נשימה, שתן, על מנת לשמור על גופינו אנו זקוקים לאספקה שוטפת של נוזלים במשך כל שעות היום.

מים הם המשקה המומלץ ביותר.
מים הם המשקה האידיאלי לנו ולילדינו, המשקה המומלץ ביותר על ידי כל אנשי המקצוע: תזונאים, רופאי ילדים, אחיות טיפת חלב ורופאי שיניים. אין להם ערך קלורי, הם אינם מכילים סוכרים, צבעי מאכל וחומרים משמרים, לכן מונעים השמנה ושומרים על השיניים.

מהם הסיכונים הכרוכים בשתייה בלתי מספקת?
מרבית הילדים אינם שותים את כמות המים המומלצת ע"פ משרד הבריאות. ילדים נמצאים בסיכון גבוה יותר להתייבשות: הם מייצרים יותר חום מאשר מבוגרים ומסתגלים לחום לאט יותר.

ילדים אינם מודעים לסימני התייבשות ואינם שותים מספיק מים. כשהילד חש בצמא הוא כבר איבד 2% מכמות הנוזלים בגופו. מצב כזה של התייבשות הוכח שמוביל לקושי בריכוז, כאבי ראש ואף לירידה בביצועים הקוגניטיביים והגופניים שלהם. מחסור במים הוא הגורם העיקרי לעייפות במהלך היום. לכן חשוב לשתות מים לא רק שאנו צמאים.

חינוך ועידוד שתיית מים בקרב ילדינו
כהורים חשוב לנו לחנך את ילדינו להרגלי תזונה נכונים ובריאים, ולפיכך גם להקנות להם הרגלי שתיית מים נכונים. ההורים מהווים סוכני שינוי המשפיעים על ילדיהם בצורה הטובה ביותר. הכוונת ילדינו לשתיית מים היא בסיס מצוין לחיים בריאים. חשוב לתת לילדים דוגמה אישית ולהקפיד על שתיית מים מרובה בבית.
שתייה של משקאות מתוקים הוכחה כאחד הגורמים המשמעותיים להשמנה בילדים. כמו כן הפחתה בשתייה של משקאות מתוקים ופיתוח הרגל לשתייה של מים הוכחו במחקרים הן כמונעים השמנה בילדים והן כתורמים משמעותית להרזיה בילדים שמנים.
הפחתה של קלוריות משתייה מתוקה נמצאה יעילה יותר בהרזיה מאשר הפחתה של קלוריות ממזון!!!!
לאור העלייה בממדי ההשמנה בקרב ילדים ראוי להשתדל יותר להקפיד על שתייה של מים, שכן זהו הרגל פשוט לרכישה והיעילות שלו גדולה ומוכחת.
מחקר חדש מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק, אשר הקיף 3,000 ילדים בגילאי 5 שנים, מצא קשר ישיר בין צריכת משקאות קלים ממותקים לבין התנהגות שלילית – אגרסיביות, התנהגות נסוגה והפרעות קשב, כך שגם אם הילד שלך לא נוטה להשמין, כדאי להרגיל אותו לשתות מים.

כיצד תעזרו לילדיכם לפתח הרגלי שתייה בריאים?
- בעת יציאה מהבית ציידו את ילדיכם בבקבוק מים מינרליים.
- דאגו שהמים יהיו נגישים לילדים – הציבו בר מים או בקבוק מים מינרליים במקום גלוי וקל לגישה בבית.
- הפחיתו בבית את קניית השתייה המוגזת והממותקת- החליפו אותה במים.
- התחילו וסיימו את היום בשתיית כוס מים
- שתו מים לפני פעילות גופנית, במהלכה ובסיומה
- ילדים אוהבים הסברים – הסבירו לילדיכם עד כמה חשובים המים לבריאות גופנו
- לא פחות חשוב - דוגמא אישית – ההורים הם סוכני השינוי הגדולים ביותר: כאשר הילדים רואים שההורים שותים רק מים, גם הם נוהגים כך.

במה שלא תבחרו- העיקר שיהיה מי עדן בבית

מים מינרליים טבעיים
המים המינרליים הטבעיים של מי עדן עומדים בכל הקריטריונים שלהם זקוקים הילדים- מים טעימים, נקיים מכל זיהום ומופקים ממקור תת-קרקעי. הרכבם המינרלי קבוע ויציב, והם אינם עוברים כל טיפול. הם נארזים ישירות ללא מגע יד אדם, כפי שהם בטבע.

מים מסוננים ומטוהרים
מי עדן pure מספקים מים איכותיים צלולים ומטוהרים לילדכם, תוך עמידה בכל דרישות התקנים המחמירים למערכות סינון לטיפול במי השתייה לשימוש ביתי. המים המסוננים טעימים יותר הודות להסרת חומרים המשפיעים על הטעם כגון ספיחת כלור וחומרים אורגניים הנמצאים במי השתייה