מערך פעילות לעידוד הילדים לשתיית מים

מערך פעילות לעידוד שתיית מים

מיועד לגני ילדים וכיתות א'-ב'

* תוכנית זו מותאמת למדיניות משרד החינוך וקיבלה את אישור הועדה לאישור תכנים מסחריים של
משרד החינוך.

פתיחת הפעילות:

הספר "השישייה" ופעילויות בעקבותיו.
הקראת הסיפור.
שאלות לשיחה ודיון בעקבות הסיפור:

1. כמה כוסות מים צריכים ילדים לשתות כל יום?
2. למה חשוב לשתות מים?
3. מה קורה אם לא שותים מספיק מים?
4. למה מים טובים יותר לשתייה ממשקאות ממותקים?
5. בסיפור, עדן מספרת על הטיול שבמהלכו התייבשה; איך זה קרה? ולמה לא כדאי להתייבש?

שלט: "אנחנו שותים רק מים" - תולים את השלט מעל לוח "מי בא לגן/לכיתה",
בפינת השתייה או בפינת הבריאות ומוסיפים איורים מהספר ועבודות של הילדים בנושא.

פעילויות לעידוד שתיית מים:

מבחר הצעות לפעילות בעקבות הסיפור
  1. המחזת חלקים מהסיפור
  2. טקס שתיית מים - מקפידים על שתיית מים משותפת, שלוש פעמים ביום. מילוי בקבוקי המים האישיים מדי יום - מאפשר מעקב מסודר לגבי כל ילד.
  3. דוכנים בחצר - בימים החמים ניתן להעמיד בחצר דוכן מים. לכל ילד יהיה בקבוק המים האישי שלו, למעקב אחר כמות המים ששתה. (בקבוק 1/2 ליטר = 2.5 כוסות מים.)
  4. שילוב בלימודי חשבון -
    • תרגול מניה ותרגול פעולות חשבון על ידי רישום מספר הכוסות מדי יום, מניית מספר הכוסות מדי יום, יצירת תרגילי חיבור מכמות הכוסות ששתו.
    • יצירת דיאגרמה קבוצתית של כמות הכוסות ששתה כל ילד/ כל משפחה.
    • ניתן להוסיף ל"מכּולת" הגן/הכיתה בקבוקי מים ריקים בכל הגדלים ולהטביע עליהם
    • מחיר.
1. יצירה עם בקבוקי מי עדן ריקים

אספו בקבוקי מי עדן ריקים בכל הגדלים. מן הבקבוק ניתן ליצור:

  • בובות תיאטרון – על ידי "הלבשתם" של הבקבוקים בבדים, מדבקות, ניירות צבעוניים וקרעי עיתונים; הוספת עיניים, שיער וידיים.
  • מעמדים מקושטים לצבעים ולטושים – על ידי חיתוך זהיר של החלק העליון של הבקבוק.
  • משחקי חשבון מפקקי הבקבוקים.
  • יצירת רעשן.

2. טבלת שתייה אישית

  • כל ילד יקבל טבלה.
  • בכל פעם שהילדים שותים כוס מים במהלך היום, הם יסמנו עיגול אחד בטבלה
  • (בעזרת צבע, מדבקה או חתימת שמם). בבית, ימשיכו במשימה ויביאו עימם את הטבלה לגן/לכיתה מדי יום, במשך שבוע.
מאחר שהילדים לא ישתו שש כוסות מים במשך יום הלימודים, הם ידעו כמה כוסות מים עליהם לשתות בבית, בהמשך היום.

אפשר לערוך טקס התחלה חגיגית של מילוי טבלת השתייה:
חלקי לילדים כוסות מים. כל ילד שיסיים לשתות את כל המים שבכוס או את רובם (ולא מספר לגימות מועט) - יסמן בטבלת השתייה שלו את העיגול הראשון.

חשוב ליידע את ההורים ולשתף אותם בפעילות זו, כדי שיעזרו לילדים לסמן את כוסות המים ששתו בבית.
פעילות זו תסייע לעודד שתיית מים מרובה בקרב משפחות הילדים.

3. מתי שותים מים ?
בפני הילדים מוצגות תמונות של מצבים שונים.
בעמוד עם כל התמונות - עליהם לסמן את המצבים שקשורים לשתיית מים.
דונו בכל מצב-
כיצד הוא קשור לשתיית מים?
האם הילדים יוכלו לספר אם הם חוו מקרה דומה?
כל ילד יוכל להוסיף איור משלו המתאר מצב בו יש לשתות מים.
  • את הדיון ניתן לקיים בדרך שתבחרי: במהלך המפגש, במליאה, בקבוצות עבודה, בקבוצות
  • ספונטניות או בדיון אישי מול כל ילד.
  • אפשר להציג בכל יום איור אחר ולדון רק בו.
  • מומלץ לתלות את התמונות על לוח פעילות במרחב.
4. משחק מסלול המים: מי ישתה מספיק מים ולא יתייבש?

הכנה:
יש להדפיס את לוח המשחק ו 24 כרטיסי המשחק. מומלץ לניילן.
יש להציב 4-2 חיילי משחק בצבעים שונים.

מטרת המשחק:
להגיע ראשונים למשבצת הסיום.

מספר משתתפים:
4-2

למקומות...
כל שחקן מקבל חייל משחק.
מניחים את כרטיסי ההתקדמות טרופים והפוכים על משבצת הקופה.

היכון...
מחליטים על סדר המשחק (הצעה: יתחיל השחקן שיושב הכי קרוב לפינה הימנית של הלוח, ולפי כיוון השעון).

צא!
השחקן הראשון הופך כרטיס מהקופה, ומתקדם בהתאם.

איך מתקדמים?
בהתאם לכמות כוסות המים שבכרטיס ההתקדמות: כוס מים אחת - מתקדמים משבצת אחת, וכן הלאה ועד שש כוסות מים – מתקדמים שש משבצות.

כלל שאפשר להוסיף:
שש כוסות מים – מתקדמים שש משבצות, ומשחקים סיבוב נוסף.

שימו לב לסימנים על המסלול:
הגעתם לכוס ריקה? הישארו כאן עד התור הבא.
הגעתם לכוס שיש בה נוזל אדום? חיזרו 3 צעדים אחורה, בהתאם לכיוון החץ.
הגעתם לכוס מים מלאה? קיפצו 3 צעדים קדימה בהתאם לכיוון החץ.

כלל שאפשר להוסיף:
לגימה מכוס מים בכל פעם שמגיעים לכוס ריקה או לכוס שיש בה נוזל אדום.

סיום המשחק:
אחד השחקנים הגיע למשבצת הסיום.

5. מבוך

יש להדפיס עמוד לכל ילד.
כל ילד יפלס באופן עצמאי את דרכו במבוך: עדן מנסה להגיע אל עומר, ובדרך עליה לאסוף שש כוסות מים.

6. סיפור ברצף

הילדים יגזרו את האיורים ויסדרו אותם מחדש לפי רצף הנראה להם הגיוני ויוצר סיפור מתאים.
כל ילד יתכנן ויסדר את האיורים לפי סדר ההתרחשות, לדעתו.
ניתן לקיים דיון במליאה או בקבוצות קטנות אודות הרצף הנכון.

הסיפור המומלץ: שלושה ילדים משחקים בכדור. הם עושים הפסקה, שניים מהם שותים מים והשלישי לא.
לאחר ההפסקה הילד שלא שתה אינו חש בטוב ופורשׁ, ואילו הילדים ששתו ממשיכים לשחק.

7. דפי צביעה

להעשרת הפעילות ולהנאה.