מערך פעילות

מחזור המים המינרליים בטבע

גילאי יעד: כיתות ג' ומעלה'-ב'
מתאים ל:90-45 דקות

הכנה:

  • יש להדפיס, רצוי בצבע, את שלטי התפקידים ולקפל בהתאם לסימון כך שהתמונה תפנה לכיוון אחד והטקסט לכיוון השני, וזאת כדי לאפשר למשתתפים להציג תמונה ובמקביל להקריא את המידע אודותיה.
  • יש להדפיס דפי עבודה לכל תלמיד – מומלץ לבחור את דפי העבודה המתאימים לקבוצת הגיל.
  • יש לבקש מהתלמידים מבעוד מועד להביא בקבוק מים מינרליים אישי או תווית שהסירו מבקבוק מים מינרליים אישי.


מהלך השיעור:
שלב א': מסלול המים המינרליים
נערוך רשימה: "איזה סוגי מים אנחנו מכירים? איך הם מגיעים אלינו?"
(מי ברז/ מים מסוננים/ מים מינרליים טבעיים).
"בפעילות זו נעסוק במים מינרליים טבעיים. כולנו יודעים שמים מינרליים טבעיים מגיעים אלינו בבקבוקים או בכדים, ולא בדרכים אחרות. בואו נכיר את המסלול שהמים של מי עדן עושים בדרכם לבקבוק ולכד."
כעת, יש להזמין 8 משתתפים. כל אחד מהם יקבל שלט, יקרא את הכתוב עליו ויפעל בהתאם.
בהדרגה, יווצר מול עיני התלמידים מסלול המים המינרליים הטבעיים בצורת פסל טבעי המורכב מ:ענני גשם, סלעי בזלת, אקוויפר, מעיין סלוקיה, אנשי המעבדה, צינור תת קרקעי, מפעל מי עדן, מוצרי מי עדן.
בשלב זה מומלץ לחלק את דפי העבודה על מעיין סלוקיה ועל מסלול המים המינרליים בטבע.


שלב ב': הרכב המים המינרליים
"שתיית מים ידועה כשתייה הטובה ביותר לגופנו, ועדיפה על פני כל משקה אחר. מים מינרליים טבעיים ידועים כמים טעימים ובריאים. ההרכב המינרלי של המים קבוע ויציב, הוא שמעניק להם את טעמם הייחודי ובכך הם שונים ממים אחרים.
בכדי להכיר ולהבין מה מכילים מים מינרליים טבעיים, נבדוק את הרכבם.
אתם אולי כבר יודעים שלכל מוצר מזון יש תווית סימון תזונתי, ממנה ניתן ללמוד על המוצר – מה הוא מכיל ובאיזו כמות. כדי לדעת ממה בדיוק מורכבים מים מינרליים טבעיים, צריך לבדוק את התווית. על כל בקבוק תמצאו תווית המעידה על הרכב המים.
בואו נבדוק מה מופיע על התוויות.
ממה מורכבים המים המינרליים?
מה משמעותו של כל רכיב?

  • יש לערוך רשימה של כל הרכיבים על הלוח – או לבקש מהתלמידים להכין רשימה בקבוצות ולהזמין נציג מכל קבוצה להציג את הרכיבים.
  • אפשר לתת כעבודה לבית – לבדוק במקורות מידע מה המשמעות של כל רכיב, ולהמשיך את הפעילות במפגש הבא.
  • דף עבודה רלוונטי – מרכיבי המים המינרליים (מי אני?, תווית מי עדן)

פירוט המרכיבים שעל תווית מי עדן
סידן - חיוני לחיזוק העצמות והשיניים
נתרן - ולשרירים חיוני לוויסות נוזלי הגוף. עודף נתרן מעלה את לחץ הדם.

מגנזיום - חיוני לבניית העצם ולתפקוד תקין של הלב והשרירים.
אשלגן - תורם לוויסות הנוזלים בגוף, לפעולתם התקינה של תאי עצב והשרירים.
תאריך תפוגה - מסמל את טווח הזמן שאפשר לשמור את המים בבקבוק.
כלורידים – כמות עודפת תגרום למליחות של המים.
סימן המיחזור - מסמל את המחויבות של מי עדן לאיכות הסביבה .
ערך הגבה - קובע אם המים חומציים או בסיסיים.


שלב ג': דפי עבודה – אישי
יש לחלק לכל משתתף את דפי העבודה שטרם חולקו – מילים מבולבלות, תפזורת ויציאת תווית אישית.


שלב ד': במליאה

סיכום ודיון:

  • מי יכול לסכם את מחזור המים המינרליים בטבע?
  • מדוע המים המינרליים כל כך מומלצים ובריאים לשתייה?