סימני התייבשות - כך תדעו שחסרים לכם נוזלים בגוף

בריאות הגוף והנפש

מאת מערכת מי עדן | תאריך פרסום: 03/10/2022

1. מהם הגורמים הנפוצים ביותר להתייבשות?
2. תמרורי האזהרה להתייבשות שעלינו להכיר
3. סימני התייבשות לפי דרגה
4. איך נזכור לשתות ולהימנע מהתייבשות?

ובכן, ישראל היא מדינה חמה ושטופת שמש רוב ימות השנה, לכן אנו חשופים לסכנת התייבשות בקיץ וגם בחורף, ועלינו להרוות את הגוף ולהחזיר לו את הנוזלים שאיבד.

הגוף שלנו מכיל כ-60% מים והוא מאבד נוזלים רבים במהלך היום בהזעה, בנשימה ובמתן צואה ושתן. כאשר גופנו מאבד מים, למעשה הוא מאבד גם כמות קטנה של מלחים ונוצר מאזן נוזלים שלילי המביא להתייבשות. במקרים החמורים של התופעה אנו ניצבים בפני סכנת חיים, לכן אל לנו להקל ראש בנושא זה.

מהם הגורמים הנפוצים ביותר להתייבשות?

כולנו יודעים שבקיץ החם והלוהט חשוב מאוד לשתות הרבה מים אחרת אנו עלולים להתייבש. אגב, רבים לא יודעים אך ישנה תופעה נוספת הנקראת "ההתייבשות השקטה" - סכנת התייבשות בחורף הנובעת עקב איבוד נוזלים מוגבר וחוסר בשתיית מים. ההתייבשות מתרחשת באופן הדרגתי, והגורמים הנפוצים ביותר לתופעה זו הם:

   >  שתייה בכמות לא מספקת
   
חשיפה ממושכת לשמש בימים חמים
   
מחלות הגורמות לאיבוד נוזלים ו/או חום גבוה
   
הרעלת מזון והקאות
   
הפרעות במערכת העיכול
   
פעילות גופנית מאומצת או עבודה פיזית קשה בתנאי חום ולחות גבוהים

מאחר ורובנו נוהגים לסמוך על תחושת הצמא המאותתת לנו לשתות מים, עלינו לזכור כי מנגנון זה אינו מתפקד תמיד ביעילות, במיוחד לא בחורף. על כן, עלינו להכיר את סימני ההתייבשות אצל ילדים ומבוגרים וכך נוכל להימנע מהסכנה ולשמור על בריאותנו.

תמרורי האזהרה להתייבשות שעלינו להכיר

לתופעת התייבשות תסמינים מוכרים כגון:

   >  כאבי ראש
   
>  צימאון
   
>  יובש בפה
   
>  הקאות
   
>  דפיקות לב
   
>  סחרחורות
   
>  שתן מועט בגוון כהה
   
>  חולשה כללית
   
>  בלבול, קושי בדיבור
   
>  חום
   
>  הכרה מעורפלת ועוד

סימני התייבשות לפי דרגה

סימני התייבשות משתנים לפי דרגת ההתייבשות. הרופאים מבחינים בין שלוש דרגות התייבשות לפי החלוקה הבאה:

התייבשות קלה - במצב זה אנו מאבדים נוזלים בשיעור של עד 5% נוזלים ממשקל גופנו, כ-2 עד 3 ליטר. והסימפטומים שנתקל בהם הם: צימאון, סומק בעור, אי שקט כללי, יובש בחלל הפה, דופק מהיר, עצבנות ובחילה.

התייבשות בינונית - בשלב זה גופנו סובל מאיבוד נוזלים בשיעור של 10%-5% ממשקל גופנו, כלומר איבוד נוזלים של 7-4 ליטר (למבוגר). הסימפטומים המוכרים לשלב זה הם: הקאות, סחרחורת, כאבי ראש, בחילה, קוצר נשימה, חוסר רוק, תחושה של יובש קשה בחלל הפה, דופק מהיר, קושי לזוז, עור לא אלסטי וחולשה קשה.

התייבשות קשה - במצב של התייבשות קשה נשקפת סכנת חיים מאחר וגופנו איבד נוזלים בשיעור העולה על 11% ממשקל גופנו, כלומר למעלה מ-7 ל'. הסימפטומים למצב אקוטי זה הינם: הפרעות חמורות במצב ההכרה (לרבות הזיות), הפרעות ראייה, הפרעות בשמיעה ובנוסף מתחילים להתפתח תסמיני מכת חום.

איך נזכור לשתות ולהימנע מהתייבשות?

לאחר שהבנו עד כמה מסוכנת תופעת ההתייבשות ומדוע עלינו להימנע ממנה בכל מחיר – ריכזנו טיפים והמלצות שיסייעו לנו להקפיד על שתיית מים מרובה ביום יום שלנו. כמו כן, היכרות עם סימני ההתייבשות בילדים מאוד חשובה מאחר ושתיית מים בכמות לא מספקת נפוצה מאוד אצל תינוקות וילדים.

1. חבישת כובע בכל יציאה מהבית ובמיוחד בימים החמים, בים ובטיולים תשמור עלינו מפני התייבשות וחשיפה ממושכת לשמש בימים החמים.
2. כדי לעודד את עצמנו ואת שאר בני המשפחה לשתות יותר מים כדאי לצאת מהבית עם בקבוק מים רב פעמי וללגום ממנו בכל הזדמנות.
3. להרבות באכילת פירות וירקות המהווים מקור מצוין לנוזלים.
4. להימנע מפעילות גופנית מאומצת בשעות החמות של היום ולהקפיד על שתיית מים מרובה, עדיף מים מינרליים שיחזירו לגוף את כל המינרלים שאיבד במהלך האימון.
5. המומחים ממליצים לעקוב אחר גוון השתן שלנו, אם השתן מועט ובגוון כהה עלינו להרוות את הגוף במים.
6. ליזום הפסקות מים בזמן העבודה או הלימודים – שוכחים בקלות? שימו תזכורת במכשיר הטלפון הנייד שלכם שתעזור לכם לזכור.
7. העדיפו שתיית מים על פני משקאות ממותקים או קפאין שעשויים להצמיא ולשתן.
8. בחרו בר מים מינרליים איכותי לבית, זמינות המים המינרליים תעודד את כל בני המשפחה לשתות יותר מים ואף להפחית בצריכת השתייה הממותקת.

עלינו לזכור כי הדרך הטובה והיעילה ביותר להימנע מהתייבשות היא לשתות מים בכמות מספקת, אך אם החלו כבר סימני ההתייבשות ויש ירידה בתפקוד ובהכרה מומלץ להגיע לבית חולים כדי לקבל עירוי נוזלים ולעבור אבחון מקיף.


אודות הכותב - מערך הכותבים של מי עדן

כחלוצת חברות המים המינרליים בישראל, מי עדן גאה לזקוף לזכותה את פיתוח והובלת תרבות צריכת המים המינרליים בישראל, מתוך אמונה כי שתיית מים מינרליים טבעיים היא הבסיס לדרך חיים בריאה ונכונה. מאז שנת 1998 ועד היום מי עדן מספקת ללקוחותיה מים מינרליים טבעיים בכל זמן ובכל מקום, שירות מנצח ומוצרים משלימים נוספים. רוצים לדעת עלינו עוד? היכנסו וקראו

הכתבות האחרונות שלנו