שתיית מים מרובה – למה אנחנו חייבים את זה לגוף שלנו?

בריאות הגוף והנפש

הפיזיולוג ההונגרי וחתן פרס נובל לרפואה בשנת 1937, אלברט סנט ג'ורג'י, הטביע את המשפט: "אין חיים ללא מים", ואכן הגוף שלנו מכיל כ-60% מים. רק מעובדה זו אנחנו יכולים להבין כי עלינו להתייחס בכבוד למים ולהקפיד על שתיית מים מרובה.

כולנו יודעים שאדם ממוצע יכול לשרוד ללא מזון למשך כמה שבועות, אך הוא מסוגל לחיות ללא שתיית מים ימים ספורים בלבד. המים הם יסוד החיים ואם לא נקפיד על שתייה מרובה יש לכך השפעות מזיקות על יכולות התפקוד והבריאות שלנו.

המים הם יסוד החיים, אנו מתחילים את חיינו כתא אחד הנמצא בתוך מים המספקים את כל המרכיבים הדרושים להתפתחותו. המים בגופנו נמצאים בכל התאים, בכלי הדם, במערכת העיכול ובמגוון מערכות גוף נוספות. מאחר והגוף שלנו מאבד הרבה נוזלים במהלך היום נשאלת השאלה, כמה מים צריך לשתות ביום? כ-1.5 עד 2 ליטר ביום, אנחנו חייבים להרוות את גופנו בנוזלים, אבל למה בעצם אנחנו חייבים לשתות כל כך הרבה מים ואיך אנחנו יכולים להגיע לכמות המים היומית שמומלצת לאדם?

 

למה קשה לנו להקפיד על שתיית מים מספקת?

עם יד על הלב, למרות שאנחנו גרים במדינה חמה ולחה, רובנו לא שותים מספיק מים. למעשה, התרגלנו לשתות מים רק כאשר מנגנון הצמא נכנס לפעולה ומאותת לנו שעלינו לשתות. יחד עם זאת, בעולם המודרני בו אנו חיים כיום מנגנון הצמא לא מתפקד היטב, ובנוסף יש משקאות ממותקים וזמינים שגורמים לנו להעדיף מיצים, משקאות מוגזים, קפה, תה וכדומה. גם המים בברז לא באמת טעימים, ולמרות שמשרד הבריאות טוען כי איכות המים בישראל מצוינת, הבעיה היא בתשתיות הישנות של הצנרת להולכת המים.

כדי לשמור על איזון כמות הנוזלים בגוף ולהימנע מבעיות בריאותיות ומסכנת התייבשות - עלינו להחזיר נוזלים לגוף בהתאם לכמות המופרשת ממנו בשתן, בצואה, בהפרשות דרך העור ובנשיפת אוויר החוצה. כולנו יודעים כי המים נחוצים לתפקוד מערכות גופנו, אך הגיע הזמן שנבין את הסיבות המרכזיות לשתות יותר מים:

שותים מים ושומרים על משקל תקין – האם ידעתם כי שתיית מים מרובה יוצרת תחושת שובע? לבטח אתם יודעים כי מי השתייה אינם מכילים קלוריות לכן הם לא גורמים להשמנה, זו נוסחה מושלמת לדיאטה ולשמירה על משקל הגוף. אם תתחילו ללגום כוס מים לפני כל ארוחה תגלו כי אתם אוכלים פחות מזון ויכולים לשמור על משקל תקין.

מפסיקים לנשנש חטיפים – מי מאיתנו אינו מכיר את הרצון העז לחטיף מתוק או מלוח בשעות שונות של היום? בפעם הבאה שתו כוס מים ותראו איך התשוקה לחטיף חולפת מאליה, בלי לספור קלוריות.

נהנים מעור פנים מטופח וממראה צעיר יותר – במקום לשלם הרבה כסף לטיפולי יופי ואסתטיקה בעור הפנים עלינו להקפיד על שתייה מרובה של מים. עור הפנים שלנו דקיק יחסית, עם הגיל מתחילים תהליכי הזדקנות והעור פחות אלסטי. אם נשתה מים בכמות מספקת העור שלנו ישמור על לחות גבוהה ובעצם אנחנו נלחמים באופן טבעי בנזקי הגיל, נסבול מפחות קמטים, וגם נהנה מעור פנים רענן ומתוח וממראה חיוני וזוהר יותר.

שומרים על הבריאות -  רוצים להיות בריאים? שתו יותר מים. למים שאנחנו שותים יש תפקיד חיוני למניעת מחלות ולתפקוד תקין של כלל מערכות הגוף. המים מוליכים חומרים ומרכיבים מומסים הנחוצים לתאים ולתפקוד מערכות הגוף, הם משפרים את תפקודי מערכת העיכול, מונעים בעיות כמו עצירות, מנקים את הגוף מפסולת, מחזקים את המערכת החיסונית ועוד.

להימנע מסכנת ההתייבשות – אנו חיים במדינה חמה ולחה ואם לא נקפיד על שתיית מים מרובה  אנו חשופים לסכנת ההתייבשות. אגב, סכנת ההתייבשות קיימת גם בחורף, לא רק בקיץ. התייבשות גורמת לפגיעה רב מערכתית בגופנו ועלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים ולסכנת מוות.

לשפר ביצועים ספורטיביים – רובנו מודעים כיום לחשיבות השמירה על אורח חיים בריא המבוסס על תזונה נכונה ופעילות גופנית סדירה. כדי לשפר ביצועים בזמן הפעילות הספורטיבית אנחנו חייבים להרוות את הגוף בהרבה מים, במיוחד כאשר מבצעים אימון בעצימות גבוהה וכאשר מתאמנים בחוץ בעונה החמה.

המים מרעננים ומשפרים את יכולות התפקוד ומצב הרוח – אם נקפיד על שתייה מרובה נהנה מתחושה מרעננת, מריכוז גבוה יותר, מתפקוד כללי משופר וממצב רוח טוב יותר.

 

בשורה התחתונה, אחרי שהבנו למה חשוב לשתות הרבה מים, כדאי ליישם את הטיפים הבאים כדי לשתות מים בכמות מספקת:

  • > לפני הקפה בבוקר חשוב להקפיד לזכור לשתות כוס מים.
  • הצטיידו בבקבוק מים זמין בתיק - כך לוגמים מים מינרליים בכל הזדמנות ונמנעים מצריכת משקאות ממותקים.
  • הזמינו בר מים לבית ולמשרד – בזכות מגוון ברי מים מעוצבים נבטיח לעצמנו ולבני הבית היקרים לנו מים צלולים, טעימים ובריאים הזמינים בכל עת.
  • מומלץ לשתות כוס מים לפני כל ארוחה – המים יוצרים תחושת שובע, כך נאכל פחות מזון ונשמור על הגזרה.

הכתבות האחרונות שלנו