כמה מים צריך לשתות ביום? כל מה שחשוב לדעת

בריאות הגוף והנפש

כולנו יודעים שאין חיים בלי מים, ואנחנו יודעים גם שהמים חשובים לגוף ולבריאות שלנו, אך עם זאת
יש הרבה מיתוסים בנושא כמות המים היומית המומלצת לאדם, לכן באנו לעשות סדר.
אנחנו במי עדן דואגים להביא לכם את התשובות לכל השאלות שהכי חשוב לשאול ולדעת, כמו: כמה מים צריך לשתות ביום? מה אפשר לעשות כדי לשתות מספיק מים ביום? האם הכלל של שתיית 10 כוסות מים ביום הוא נכון?

 

מים – נוזל החיים

פתגם סיני עתיק אומר: "אם אתה רוצה לדעת מה הערך האמיתי של המים – רק שתה אותם".
למים יש משמעויות רבות בכל התרבויות בעולם, הם מהווים את אחד מחמשת האלמנטים בעולם הרפואה הסינית, וערכם הרב של המים הביא לאין ספור מנהגים, אמונות, סמלים ומצוות שניתנו לנוזל החיים.

למרות חשיבות המים לבריאותנו, לא תמיד אנחנו מתייחסים אליהם בכבוד הראוי להם. חשוב לזכור 
כי -60% מגופנו הם מים, אחוז המים משתנה בין גברים לנשים מאחר וכמות רקמות השומן אצל נשים גבוהה יותר. אגב, גם אצל תינוקות וספורטאים אחוז המים גבוה יותר.
המים נחוצים לתפקוד תקין של כלל מערכות גופנו, הם תורמים לבריאותנו, נחוצים לטיפוח העור, למניעת מחלות ולוויסות טמפרטורת הגוף. אז, בדקנו וריכזנו את ההמלצות של ארגון הבריאות האמריקאי וההנחיות העדכניות של משרד הבריאות הישראלי לכמות המים שעלינו לשתות ביום.

כל אחד ואחת מאיתנו זקוקים לכמות נוזלים שונה ולפי תנאי מזג האוויר, סוג העבודה ומאפייני הפעילות הגופנית. יש הבדל ביננו העובדים במשרד ממוזג מול מסך המחשב לבין אנשי מקצוע העובדים רוב שעות היום בחוץ, לדוגמה מציל בבריכה או גנן.

לכן, מבלי להתחשב במזג האוויר ומאפייני הפעילות הגופנית, ההנחיות העדכניות ביותר של המומחים הן:

  • > נשים צריכות לשתות 2.7 ליטר מים ביום.
  • גברים צריכים לשתות 3.7 ליטר מים ביום.

אם לא נקפיד על שתיית המים בכמות הנכונה והמומלצת לגופנו אנו חשופים לסכנות כמו התייבשות, נזק משמעותי לאיברי הגוף, התפתחות מחלות שונות ועוד. כאשר אנחנו שואלים כמה ליטר מים צריך לשתות ביום, עלינו לזכור כי גופנו מקבל אספקת מים לא רק משתייה אלא גם מהמזון שאנו אוכלים. בפועל, כ-20% מהנוזלים מגיעים מהמזון וכדי להשלים את כמות הנוזלים:

  • > לנשים מומלץ לשתות כ- 9 כוסות מים ביום.
  • > לגברים ההמלצה היא לשתות כ-12 כוסות מים ביום.

רגע לפני שאנחנו מפרטים את היתרונות של שתיית מים מרובה חשוב לזכור כי אין תשובה אחת ויחידה לשאלה כמה מים לשתות ביום מאחר ויש להתייחס לגורמים שדברנו עליהם קודם לכן כמו מזג אוויר, פעילות גופנית וכמובן גם לתזונה, גיל, מין, הריון, מצב בריאותי ועוד...

 

למה אנחנו חייבים להקפיד על שתיית מים בכמות מספקת?

אחרי שהבנו כמה מים מומלץ לשתות ביום, הנה היתרונות המרכזיים לשתיית מים בכמות מספקת:

  • > המים משתתפים בכל תהליכי היצירה והבניה המתקיימים בגופנו.
  • > חומרי המזון מגיעים אל תאי הגוף כשהם מומסים במים.
  • > המים משמשים להולכת הפסולת מן התאים באמצעות שתן, צואה, נשיפת אוויר וזיעה.
  • > המים שומרים על טמפרטורת הגוף באמצעות תהליכי אידוי ומנגנון ההזעה.
  • > המים שומרים על לחות העור ומונעים את תהליכי הזדקנותו.
  • > שיפור היכולות הקוגניטיביות שלנו.
  • > חיזוק המערכת החיסונית ומניעת מחלות.
  • > מניעת התייבשות.
  • > המים מקנים לנו תחושת שובע ובכך נוכל להתמיד בשמירה על הגיזרה.
  • > שיפור תפקודי מערכת העיכול ועוד...

כדי שנוכל לדעת כמה כוסות מים צריך לשתות ביום, עלינו להתייחס לגורמים סביבתיים ולמאפייני אורח החיים שלנו. אנו חיים במדינה חמה עם לחות גבוהה, לכן עלינו לשתות יותר מים מאדם המתגורר נגיד בצפון אירופה. במקרים מסוימים עלינו לשתות יותר מים מהרגיל, כך לדוגמה כאשר שואלים כמה מים צריך לשתות ביום בתקופת ההריון, מן הסתם התשובה תהיה שונה.

הדרך היעילה והמהירה ביותר לבדוק סימני התייבשות ולגלות האם שתינו מספיק מים היא לעקוב אחר גוון השתן שלנו. גוון בהיר מעיד על כך ששתינו מים בכמות מספקת, וגוון כהה יותר של השתן מעיד על שתייה בלתי מספקת.

 

רוצים לשתות יותר מים?

הנה 7 טיפים יעילים שיגרמו לנו לשתות יותר מים:

  • > קחו איתכם תמיד מים - בכל יציאה מהבית כדאי לקחת בקבוק רב פעמי וללגום ממנו בכל הזדמנות.
  • > דאגו למים שיהיו תמיד בהישג יד – מקמו את המים שלכם במקום שיהיה נגיש לכם ולשדה הראייה שלכם בכל עת, כך תזכרו לשתות יותר.
  • > לפני כוס הקפה או התה של הבוקר ובכלל, זכרו תמיד לשתות כוס מים ועדיף מים מינרליים – חשוב לדעת שקפה ותה לא מעניקים לנו את אותה כמות המים לגוף מאחר והקפאין משתן.כשאתם מתעוררים ולפני השינה, שתו כוס מים שתעזור בהפקת אנרגיה הדרושה לגוף שלנו ביצירת תהליכים קבועים או חדשים.
  • > הציבו לעצמכם יעד הגיוני – לפעמים אנחנו לא מצליחים להתמיד ביעד שתיים המים שהצבנו לעצמנו מאחר והוא לא ריאלי ולא מותאם להרגל הקבוע שלנו, התחילו בהדרגה עם בקבוק מים בכל יום ומשם תוכלו רק לעלות.
  • > אם בחרתם לשתות משקה ממותק/מוגז או שייק הוסיפו לו קרח! כך תוכלו להגדיל את כמות המים שתצרכו + תרעננו אותו בקור הנחוץ בימים החמים.
  • > הכניסו בר מים מעוצב לבית ולמשרד – כך תעודדו את בני הבית, הילדים והמשרד להרבות בשתיית מים (מה שיפחית את צריכת המשקאות הממותקים) בזמן עבודה אף חשוב שנעשה הפסקות יזומות לשתיית מים והתרעננות.

לסיכום, עלינו להרוות את הגוף בנוזלים, ובדיוק כפי שהתרגלנו לספור קלוריות עלינו לספור כוסות מים, וחשוב לזכור כי כמות המים המומלצת משתנה מאדם לאדם.

הכתבות האחרונות שלנו