כמה מים צריך לשתות בהריון - כל מה שרציתם לדעת על שתיית מים בהריון ולאחר הלידה

הריון ולידה

מאת מערכת מי עדן | תאריך פרסום: 18/04/2021

למה בתקופת ההריון וההנקה זקוקות הנשים לכמות גדולה של מים? כמה מים מאבדת האישה בהנקה? ומה הקשר בין מים מינרליים לתחליפי חלב? כל התשובות והפתרונות - במחזור החיים של מי עדן.

המים מרכיבים קרוב לשני שליש ממשקל גופנו והם נושאים בתפקיד פיזיולוגי מרכזי: הם מווסתים את טמפרטורת הגוף, מסייעים בעיכול, מובילים חומרי מזון וחמצן לתאים, משמנים מפרקים, מגנים על איברים ומסלקים פסולת. כדי לשמור על גוף בריא, אנחנו חייבים להרבות בשתיית מים בזמן הריון. 

יתרונות שתיית מים מינרליים במהלך ההריון

המים מהווים כ-60% ממשקל גופה של האישה. בתקופת ההריון נפח המים בגופה גדל בכ-7 ליטרים, המתחלקים בין האם, העובר, השליה ומי השפיר. ככל שההריון מתקדם, נפח המים בגוף האישה גדל.

  • הפחתת הסיכון לזיהום בדרכי השתן - תקופת ההריון הופכת את הכליה לאיבר פעיל במיוחד ומשפיעה על מחזור הדם הכלייתי. ההריון גם מגביר את הסכנה להיווצרות זיהום בדרכי השתן, זיהומי אגן וכליה. שתיית מים בהריון היא בעלת חשיבות רבה, משום שהמים שוטפים את דרכי השתן, מדללים את השתן עצמו ועל ידי כך מונעים היווצרות משקעים והתרבות מושבות חיידקים. ככל שמרבים בשתיית מים, כן קטנה הסכנה לזיהומים בדרכי השתן.

  • מניעת עצירות - נשים הרות רבות סובלות מעצירות משום שמעבר המזון דרך המעיים איטי יותר, בגלל לחץ הרחם על המעיים ובגלל השינויים ההורמונליים. שתייה מרובה של מים היא הפתרון הטוב ביותר למניעת עצירות. 

  • הקלה על בצקות - השינויים ההורמונליים ושינויים הקשורים בפעילות הורידים במערכת הדם בתקופת ההריון, עלולים לגרום להתפתחות בצקת הריונית ויתר לחץ דם. לאשה הרה הסובלת מבצקות או יתר לחץ דם מומלץ לשתות מים דלים במלחים.

שתייה מספקת בתקופת ההנקה

בתקופת ההנקה, זקוקה האישה לכמויות גדולות יותר של מים ומזון. תזונתה צריכה להיות בריאה, מגוונת ומאוזנת ככל האפשר, כדי שהתינוק יקבל את המרכיבים החיוניים לגדילתו והתפתחותו. במהלך ההנקה מאבדת האישה נוזלים רבים. תחילה, צורך הרך הנולד 400 עד 500 מ"ל חלב ליום, כאשר 87% מכמות זו הנה מים. בהמשך יונק התינוק 800 מ"ל ליום וכמות המים שהאישה מאבדת גדלה בהתאמה. אישה מניקה אמורה לשתות כליטר נוזלים יותר, בהשוואה לתקופת ההריון.

מחקר שבוצע בבית חולים מאיר בכפר-סבא, הראה שתכולת המלח במי השתייה משפיעה על לחץ הדם כבר אצל ילודים. התברר שבמי השתייה ישנה כמות לא מבוטלת של מלחים והכנת תחליפי חלב-אם עם מים עשירים במלחים, הביאה לשינוי בלחץ הדם של היילוד. המשמעות: תחליף חלב מהול במים מינרליים דלים במומסים דוגמת מי עדן, הוא בעל ההרכב התזונתי הקרוב ביותר לחלב האם הטבעי.

המים המומלצים לתינוקות
צריכת המים חשובה במיוחד אצל תינוקות. המים מהווים כ-75% מגופו של התינוק, לעומת 60% מגופו של אדם מבוגר. ישנה חשיבות רבה לאיכות הנוזלים שמקבל התינוק:

  • צריכת המים בתינוקות, יחסית למשקל גופם, גבוהה פי חמישה מזו של מבוגר - 150 סמ"ק לק"ג בתינוקות לעומת 30 סמ"ק לק"ג במבוגר. לכן תינוקות נחשפים לכמות הרבה יותר גדולה של מומסים הנמצאים במי השתייה.

  • תינוקות רגישים פי 50 למעוררי מחלה המצויים במי השתייה.

  • הכליות של התינוק עדיין אינן בשלות מספיק ואין להעמיס עליהן כמות גדולה של מלחים. מי הברז בישראל מכילים כמות גדולה של מינרלים ומלחים, גם הרתחת המים והשימוש במסננים ביתיים אינם מקטינים את כמות המלחים המצויים במים.

  • תינוקות רגישים לחנקות:
    צריכה גבוהה של חנקות ממי השתייה, גרמה למקרים של מטהמוגלובולינמיה (שיבושים באספקת החמצן) אצל תינוקות. התקנים לרמת החנקות במי השתייה נקבעו בעיקר כדי למנוע תופעה זו. רמות גבוהות של חנקות במים מצויות בעיקר באזורים חקלאיים בגלל סחף של חומרי דישון עשירים בחנקות. רמות החנקות במי הברז זהות לאלה של מקור המים כי השיטות לטיהור המים והחומרים לחיטוי המקובלים כיום, אינם משפיעים על רמות החנקות.

    מכאן עולה באופן ברור כי המים המומלצים לתינוקות הנם מים מינרליים נקיים מזיהומים בקטריאליים וכימיים, מים המכילים כמות קטנה מאוד של מלחים וחנקות, בעלי הרכב מינרלים ומלחים מאוזן, המקלים על פעולת הכליות.


אודות הכותב - מערך הכותבים של מי עדן

כחלוצת חברות המים המינרליים בישראל, מי עדן גאה לזקוף לזכותה את פיתוח והובלת תרבות צריכת המים המינרליים בישראל, מתוך אמונה כי שתיית מים מינרליים טבעיים היא הבסיס לדרך חיים בריאה ונכונה. מאז שנת 1998 ועד היום מי עדן מספקת ללקוחותיה מים מינרליים טבעיים בכל זמן ובכל מקום, שירות מנצח ומוצרים משלימים נוספים. רוצים לדעת עלינו עוד? היכנסו וקראו

הכתבות האחרונות שלנו