לגדול בריא על מים מינרליים

ילדים ונוער

גוף ילדינו מכיל כ-75% מים, המוח מכיל כ-85% מים.למים תפקיד חשוב בשמירה על בריאות תקינה, הם המשקה האידיאלי לנו ולילדינו והנוזל המומלץ ביותר על ידי כל אנשי המקצוע (תזונאים, רופאים, אחיות ורופאי שיניים). 

מים הם המרכיב העיקרי בגופנו ומשתתפים בתהליכי רבים בגוף: הם מווסתים את טמפרטורת הגוף, מסיעים בעיכול, מובילים חומרי מזון וחמצן לכל אברי גופנו, משמנים מפרקים, מגנים על איברים, מסלקים פסולת, משתתפים בתהליכי גדילה. מים הם המשקה האידיאלי לנו ולילדינו. אין להם ערך קלורי, הם עשירים במינרלים, אינם מכילים סוכרים, צבעי מאכל וחומרים משמרים, מסייעים במניעת השמנה / הפחתת עודף משקל ושומרים על השיניים. כשם שאנו מקפידים על תזונה נכונה יש לזכור כי גם המים משתתפים בתהליכי גדילה והתפתחות תקינה, כך גם חשוב לשמור על כמות ואיכות המים שהילד שותה. 

הבעיה היא...
מרבית הילדים אינם שותים את כמות המים המומלצת ע"פ משרד הבריאות. בסקר שנערך ע"י ארגון הבריאות העולמי ב 35 מדינות על הרגלי התזונה של בני נוער, "זכו" ילדי ישראל במקום הראשון בצריכת משקאות קלים.
בני הנוער הישראלים הם שיאני העולם המערבי בשתיית משקאות קלים:

- 66% מבני הנוער שותים משקה קל לפחות 5 פעמים בשבוע.
- 42% לוגמים משקה קל יותר מפעם ביום.

העלייה המתמשכת בצריכת משקאות קלים בקרב בני הנוער מעלה דאגה לגבי השפעותיהם הבריאותיות של המשקאות הקלים:

- פגיעה בשיניים - התפתחות עששת ו"ארוזיה" הרס אמאייל השן בשל החומציות הגבוהה של מרבית המשקאות המוגזים.
- תכולת החומצה הזרחתית במשקאות הקלים מורידה את ספיגת הסידן ותורמת לאוסטאופרוזיס.
- כמות הסוכר במשקאות הקלים תורמת לעליה בשיעור ההשמנה בקרב ילדים.

חשוב לזכור גם כי ילדים נמצאים בסיכון גבוה יותר להתייבשות: הטמפרטורות בארץ גבוהות יחסית, ילדים מייצרים יותר חום מאשר מבוגרים ומסתגלים לחום לאט יותר. בנוסף יש לזכור כי, הגוף מאבד מים כל הזמן בהזעה, נשימה, שתן, על מנת לשמור על גופנו אנו זקוקים לאספקה שוטפת של נוזלים במשך כל שעות היום. ילדים אינם מודעים לסימני התייבשות וכשהילד חש בצמא הוא כבר איבד כ-2% מכמות הנוזלים בגופו. מצב כזה של התייבשות עלול להוביל לקושי בריכוז, כאבי ראש ואף לירידה בביצועים הקוגניטיביים והגופניים שלהם. מחסור במים הוא הגורם העיקרי לעייפות במהלך היום. לכן חשוב לשתות מים לא רק שאנו צמאים.ֿ

חינוך ועידוד שתיית מים בקרב ילדינו

חשוב לעודד את הילדים לשתות הרבה בכל שעות היממה, גם כאשר אינם מרגישים צמא. כהורים חשוב לחנך את ילדינו להרגלי תזונה נכונים ובריאים ולפיכך גם להקנות להם גם הרגלי שתיית מים נכונים. הכוונת ילדינו לשתיית מים הנה בסיס מצוין לחיים בריאים. חשוב לתת לילדים דוגמא אישית ולהקפיד על שתיית מים מרובה בבית. עזרו לילדכם להקפיד על אורח חיים בריא:

- בעת יציאה מהבית ציידו את ילדכם בבקבוק מים מינרליים.
- דאגו שהמים יהיו נגישים לילדים. בר מים מינרלים או בקבוקי מים מינרלים מונח במקום גלוי וקל לגישה.
- הפחיתו את קניית השתייה המוגזת והממותקת הביתה והחליפו אותה במים.
- התחילו וסיימו את היום בשתיית מים.
- שתו מים לפני פעילות גופנית במהלכה ובסיומה.
- שתו מים לפני הארוחה, במהלכה ובסיומה.
- ילדים אוהבים הסברים - הסבירו ולמדו את ילדכם עד כמה חשובים המים לבריאות גופנו.
- לא פחות חשוב - דוגמא אישית, ההורים הם סוכני השינוי הגדולים ביותר, כאשר הילדים רואים שההורים שותים רק מים, הם גם ינהגו כך.

איזה מים כדאי לשתות?

הרגלי אכילה נכונים נקבעים בתקופת הילדות, לכן מומלץ להרגיל את הילדים לשתות מים. מומלץ לשתות מים נקיים מחיידקים וזיהומים כימיים, דלים במלחים וטעימים. מים כאלה מסייעים לשמור על מאזן נוזלים תקין, תפקוד אופטימלי ולחץ דם מאוזן.

מים מינרליים טבעיים הם הנוזל היחיד שעומד בקריטריונים להם זקוק הגוף. מדובר במים טבעיים, נקיים מכל זיהום, המופקים ממקור תת קרקעי. הרכבם המינרלי קבוע ויציב לאורך שנים והם אינם עוברים כל טיפול. לא נוסף או נגרע מהם דבר והם נארזים בבקבוקים ישירות, ללא מגע יד אדם, כפי שהם בטבע. רק מים מינרליים טבעיים מבוקרים בקפדנות ונבדקים על-ידי מעבדת המפעל כל שעה. שיווקם מותנה באישור מעבדת המפעל.