הנקה נכונה - החשיבות והתועלת של שתיית מים בזמן הנקה

הריון ולידה

מאת מאת: שירין אלבק, טכנולוגית מזון M.Sc, מנהלת איכות ובריאות במי עדן | תאריך פרסום: 13/10/2020

אין כמו הנקה. תשעה חודשים הגנת עליו בבטנך, ועכשיו המלאכה קשה הרבה יותר. מה עושים?

כידוע, ההנקה היא הדרך ההזנה הטובה ומומלצת לתינוק. חלב האם הוא המזון האידיאלי לרך הנולד בשל סגולות חיסוניות וייחודיות; הוא עשיר ברכיבי מזון טבעיים ומותאם לפיזיולוגיה של התינוק. הנקה נכונה מבטיחה גדילה והתפתחות טובות ותקינות. מחקרים מלמדים כי הנקה מסייעת בהפחתת שכיחות מחלות בתינוקות, כגון: דלקות אוזניים, זיהומים במערכת העיכול, זיהומים במערכת הנשימה, אסטמה בילדים ויתר לחץ דם; וכן מונעת השמנת ילדים. כדי שההנקה תצליח חשוב להתחיל את ההנקה מיד לאחר הלידה, לשהות עם התינוק בחדר בבית היולדות, ולהימנע ככל האפשר ממתן תחליף חלב או נוזלים אחרים.

הנקה נכונה מיטיבה גם עם האם המניקה

מעֵבר לחשיבות בתזונת התינוק, מיטיבה ההנקה גם עם האם המניקה. ההנקה נוחה יותר, זמינה יותר, וחסכונית יותר מאשר תחליפי חלב. ההנקה מגדילה את חילוף החומרים ומאפשרת לאם המניקה לחזור בקלות ובמהירות למשקלה לפני ההיריון. יתרה מזאת, מחקרים מלמדים כי לנשים שהניקו יש סיכוי נמוך יותר לפתח סרטן השד, סרטן השחלות ואוסטיאופורוזיס.

הקשר בין הנקה לבין צריכה מספקת של מים

87% מחלב האם הם מים!! כאשר התינוק יונק הוא ניזון מהאם, לכן חשוב לשמור על תזונה מגוונת ומאוזנת ועל הרגלי שתייה נאותים. במהלך ההנקה מאבדת האישה נוזלים רבים, אותם עליה להשלים באמצעות שתייה מספקת בכמות של 3 ליטרים של נוזלים (כ-16 כוסות), בהתאם למזג האוויר ולפעילות הגופנית. 

בארבעת החודשים הראשונים לחיי התינוק, כאשר החלב משמש מזונו הבלעדי, צורך הרך הנולד כ-750 מ"ל חלב ביממה, בד"כ בין 250-100 מ"ל בכל הנקה. בהמשך כאשר נוספים מזונות אחרים לתפריטו, התינוק יונק כמות קטנה יותר של כ-650 מ"ל ביממה בממוצע, וכמות המים שהאישה מאבדת קטנה בהתאמה. מים הם המשקה המומלץ ביותר על ידי כל אנשי המקצוע. הם נספגים בקלות וחסרי ערך קלורי, ואינם מכילים תוספים אחרים שעלולים להיות בלתי רצויים לתינוק (כגון קפאין, צבעי מאכל וכדומה).

איזה מים כדאי לשתות?

חשוב להקפיד לשתות מים נקיים וצלולים, וכמובן טעימים. מי עדן כמומחית בתחום המים, מציעה מגוון פתרונות העומדים בתקנים המחמירים ביותר הן למים מינרליים טבעיים והן למערכות סינון וטיהור מי השתייה ומותאמים במיוחד לתינוקות, נשים בהריון ונשים מניקות.

הקלה על עייפות, תשישות וקושי בריכוז לאחר הלידה

תופעות כגון עייפות, תשישות וקושי בריכוז מוכרות לכול בתקופה שלאחר הלידה. התייבשות, ולו קלה ביותר, מחמירה תופעות אלו; מים מסייעים בהפחתתן. כאשר הגוף מרגיש בצמא, סימן שאיבדנו כבר כ-2% מכמות המים בגופנו. על כן חשוב לשתות בזמן ההנקה לאורך כל היום, באופן רציף.

אל תתפשרי על איכות המים גם עבור תינוקך

במחצית השנייה לחיי התינוק, שבה נדרשת תוספת נוזלים, חשוב לבחור את המים המתאימים להכנת תחליפי חלב. תינוקות רגישים פי חמישים ממבוגרים למעוררי מחלות וצריכת המים בתינוקות גבוהה פי חמישה מאשר אצל מבוגרים (ביחס לק"ג משקל גוף). לכן הכרחי שתינוקות ישתו מים נקיים מכל זיהום כימי ובקטריאלי. בנוסף, במי הברז ישנה כמות לא מבוטלת של מלחים והכנת תחליפי חלב-אם עם מים עשירים במלחים, אינה מומלצת לתינוקות. מכאן עולה כי מים מינרליים בעלי הרכב מינרלי מאוזן דוגמת מי עדן, הם אידיאליים להכנת פורמולת תחליף לחלב אם.

הכתבות האחרונות שלנו