מים לתינוק - מתי לתת לתינוק מים כמה לשתות ביום?

ילדים ונוער

מאת מערכת מי עדן | תאריך פרסום: 27/10/2022

גוף האדם מכיל כ-60% מים, הם נמצאים בתאים, במערכת העיכול, בכלי הדם ועוד. ללא מים אין חיים, ומאחר וגופנו מאבד במהלך היום נוזלים רבים, עלינו לשמור על מאזן המים וכך נדאג גם לבריאותנו ונהנה מיתרונות רבים. המים נחוצים לשמירה על הבריאות, למניעת מחלות ולתפקוד תקין על כלל מערכות הגוף, בכל גיל. לכן, כאשר נולד לנו תינוק עלינו לדעת האם התינוק חייב לשתות מים ומאיזה גיל.

ראוי לציין כי משרד הבריאות ממליץ לנו, ההורים לתינוקות, להזין את התינוק בחלב אם או בתרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל) לפחות עד גיל חצי שנה, וכך אין צורך בתוספת מים. המומחים טוענים כי חלב אם או תמ"ל מספקים את כל הצרכים התזונתיים של התינוק, כלומר הם משמשים כמזון וכשתייה, לכן אין צורך בתוספת נוזלים, גם לא בעונת הקיץ. אימהות המניקות בעונת הקיץ מבחינות בכך שהחלב שהן מייצרות בימים החמים הוא דליל ויותר מימי מאחר והגוף שלנו יודע לספק לתינוק את כמות הנוזלים הנחוצה עבורו. אם הימים חמים במיוחד אנחנו יכולים להשלים את הנוזלים לתינוק באמצעות תוספת הנקה או תמ"ל.

תזונת התינוק עד גיל חצי שנה

על פי ההמלצות העדכניות ביותר של משרד הבריאות בישראל, תינוק בריא אינו זקוק לתוספת נוזלים מעבר לחלב אם או תמ"ל. הסיבה לכך היא שחלב האם או התמ"ל מספקים את כל הצרכים התזונתיים של התינוק. אם נחליט לתת מים לתינוק הניזון מחלב אם או תמ"ל אנו עלולים להשפיע לרעה על התיאבון שלו. שתיים מים יוצרת תחושת שובע לכן התינוק עלול לאכול פחות מהכמות הדרושה עבורו, וכך למעשה נוצרת השפעה לרעה על ההתפתחות הקוגניטיבית והפיזית שלו.

החל מגיל חצי שנה ובמקביל לשלב הטעימות אפשר להציע לתינוק בקבוק מים, יש לבצע זאת באופן הדרגתי. חשוב לתת לתינוק רק מים ולא משקאות ממותקים. משקאות ממותקים מכילים סוכר בכמות גבוהה ורכיבים מלאכותיים, הסוכר עלול לגרום לעששת ובנוסף הוא גורם לתחושת שובע. כדאי לדעת כי חלק מהתינוקות מסרבים בהתחלה לשתות מים, לכן איננו צריכים להתייאש וחשוב להגיש לתינוק בקבוק מים עד שהוא יפתח את הרגל השתייה. את המים כדאי להציע לתינוק בין הארוחות ולא בזמן הארוחה.

חשוב להרתיח את המים

על פי הנחיות משרד הבריאות יש להקפיד על הרתחת מים לתינוק לפחות עד גיל שנה. יש להרתיח את המים עד לטמפרטורה של 100 מעלות, במשך שתי דקות. חשוב להרתיח את כל סוגי המים המשמשים את התינוק, כולל מי ברז, מים מינרליים, מים מסוננים ומטוהרים ממתקן ביתי וכיוצא בזה.

לאחר הרתחת המים עלינו לצנן אותם בצד וחשוב להגיש לתינוק מים בטמפרטורת החדר.

כמה מים לתינוק מאיזה גיל?

תינוק בריא עד גיל חצי שנה אינו זקוק לתוספת מים, כל עוד הוא ניזון מחלב אם או תמ"ל. החל מגיל 6 חודשים, כאשר התינוק מתחיל לאכול אוכל מוצק, יש לספק לו מים בכוס שתייה ייעודית או בבקבוק. בשלב הטעימות התינוק ישתה מים בהתאם לצורך ולרצונו החופשי.

הדרך היעילה ביותר עבורנו לדעת האם התינוק שתה מספיק מים היא לעקוב אחר גוון השתן שלו. אם השתן של התינוק בגוון כהה יש לספק לו יותר מים מאחר וכמות השתייה שלו נמוכה. למעשה, החל מגיל חצי שנה ועד גיל שנה לחיי התינוק שלנו, תדירות החלפת החיתולים הרטובים צריכה להיות בין 4 ל-6 פעמים ביממה, ובעת החלפת החיתול חשוב להביט על גוון השתן כדי לדעת האם התינוק שתה מספיק במהלך היום.


אודות הכותב - מערך הכותבים של מי עדן

כחלוצת חברות המים המינרליים בישראל, מי עדן גאה לזקוף לזכותה את פיתוח והובלת תרבות צריכת המים המינרליים בישראל, מתוך אמונה כי שתיית מים מינרליים טבעיים היא הבסיס לדרך חיים בריאה ונכונה. מאז שנת 1998 ועד היום מי עדן מספקת ללקוחותיה מים מינרליים טבעיים בכל זמן ובכל מקום, שירות מנצח ומוצרים משלימים נוספים. רוצים לדעת עלינו עוד? היכנסו וקראו

הכתבות האחרונות שלנו