בריא לדעת

עצירות בהריון, למה זה קורה וטיפים להקלה

עצירות בהריון – הסיבות ודרכי הטיפול בתופעה | מי עדן | מי עדן

כמחצית מהנשים ההרות חוות עצירות בהריון. שתיית הרבה מים, צריכת סיבים תזונתיים ושימוש בדרגש לשירותים עשויים לסייע. ליקטנו למענכם מידע וטיפים שימושיים.

אריאל אשל, M.Sc

עצירות בהריון – מהן הסיבות והגורמים לתופעה?

עצירות היא תופעה נפוצה בעת הריון ובמקרים רבים קשה למנעה. הסטטיסטיקה מלמדת שכמחצית מהנשים ההרות תחווינה אותה. לעצירות בעת הריון מספר סיבות כשהעיקרית היא הפרשת ההורמון פרוגסטרון אשר גורם להרפיית "שרירים חלקים" בגוף, ובפרט אלו המצויים בדפנות הצינורות של מערכת העיכול, בהם עובר המזון שאנו צורכים. המשמעות היא האטת פעילות המעיים, ולכן המזון עובר במעי לאט יותר, מצטבר ואינו נדחף בקצב הרצוי לעבר החלחולת (רקטום).

בשלבים מתקדמים של הריון העצירות יכולה לנבוע גם בשל הלחץ שמפעיל העובר הגדל ברחם על החלחולת. תוספי ברזל שנוטלות נשים הרות, ובפרט כאשר ניטלים במינון גבוה, עלולים להחמיר את העצירות.

כיצד ניתן להימנע מעצירות בהריון?

גם אם לא ניתן למנוע כליל עצירות בעת הריון, עדיין ניתן להפחיתה באופן ניכר על ידי מספר שינויים פשוטים באורח החיים. שני הצעדים הבסיסיים הם צריכת מזון עתיר בסיבים תזונתיים ולגימה מרובה של מים. בנושא זה לא נגזים אם נמליץ על הצטיידות במתקן מים איכותי, ואם מתאפשר אז של מים מינרלים.

סיבים תזונתיים הם רכיב צמחי המורכב מצורה של סוכר ועמילן שאין הגוף מסוגל לעכל, והם חולפים במערכת העיכול מבלי שנספגים למערכת הדם. הסיבים הללו מצויים מן הסתם בכול הפירות והירקות וכן בדגנים מלאים (בעיקר בקליפת הדגן) ובמרבית "דגני הבוקר".

ירקות ופירות למניעת עצירות בהריון

סיבים תזונתיים מצויים בפירות ובירקות


הסיבים נחלקים לשני סוגים, מסיסים ובלתי מסיסים. שני הסוגים תורמים לבריאות אולם באופן שונה לחלוטין. הסיבים המסיסים תורמים בעיקר לבריאות כלי הדם והלב ואילו הסיבים הבלתי מסיסים גורמים למעבר מהיר יותר של מזון במעי (בכך מפחיתים את הספיגה של פחמימות ואת הדרישה לאינסולין) ויוצרים צואה נפחית שמונעת או מפחיתה עצירות.

בין המזונות המומלצים אשר כוללים סיבים בלתי מסיסים נזכיר דגני בוקר מלאים, לחם מקמח מלא, אורז מלא, שעועית וקטניות (חשוב להקפיד על השריה מוקדמת ובישול מתאים), פירות וירקות טריים. גם הוספת כף או שתיים של סובין חיטה לא מעובדים למנת דגני הבוקר (זמינים בחנויות הטבע או במחלקות הטבע שבמרכולים) בהחלט רצויה.

אם הוספתן סובין למנה חשוב לזכור לשתות מיד לאחר מכן לפחות כוס מים אחת, כי אחרת עלולה להיגרם עצירות. יחד עם האמור נזכיר שבעת שלשול לא מומלצת צריכת מזון עשיר בסיבים תזונתיים או תוספת סובין.

תוספי מזון של סיבים תזונתיים

כיוון שהתזונה המערבית אינה מספקת את כמות הסיבים הבלתי מסיסים הרצויה (בפרט בעת הריון) אפשר להסתייע בתוספי מזון המבוססים על אבקות או כמוסות של סיבים תזונתיים. כשמדובר בתוספים אלו יש לוודא שהם מכילים סיבים תזונתיים בלתי מסיסים - אינולין למשל הוא סיב מסיס בעוד שקליפות פסיליום או סיבי הגואר-גאם מכילים תערובת של סיבים מסיסים ובלתי מסיסים.

כאשר נוטלים תוספי מזון של סיבים תזונתיים (את האבקה ניתן לערבב בכוס מים, מיץ טבעי או אפילו ביוגורט) חשוב מאד להקפיד על לגימת לפחות כוס מים מלאה לאחר מכן, ואם נוטלים כמוסות אז לפחות שתי כוסות מים. יש לשמור על מרווח בן לפחות שעה בין נטילת תוספי סיבים תזונתיים לבין נטילת תרופות, מינרלים או ויטמינים, כי הסיבים מפחיתים את הספיגה.

המותג המוביל אשר מכיל קליפות פסיליום מכונה "מטמוציל" והוא אינו משווק בישראל. חברת סולגר משווקת מוצר גנרי דומה וניתן גם להזמין בעלות סבירה לחלוטין מוצרים גנריים אחרים מהאתר http://il.iherb.com/ (ארבעה מארזי אבקה בני 680 גרם כול אחד יעלו לכם פחות מ- 300 ₪ כולל דמי המשלוח). כמו כן משווקים בישראל מספר מותגים המכילים סיבי גואר-גאם.

מתקן מים ביתי בעת הריון אינו מותרות

הצעד השני אשר מומלץ כדי להפחית סיכון של עצירות הוא שתיית מים מרובה. המשמעות היא שתייה של לפחות 10 כוסות מים ביום (כוס בנפח 250 מיליליטר). גם שילוב של מיצים טבעיים הוא טוב (בפרט מיץ שזיפים), אולם עדיפות למים. למעשה הכלל בשתייה אומר "שתו עד שהשתן יהיה בעל גוון בהיר מאד" כי הצבע הזה הוא סמן לכמות נוזלים נאותה בגוף.

ככול שהדברים נוגעים למניעת עצירות, המטרה של צריכת המים ומיצי הפירות והירקות היא לרכך את הצואה ובכך להקל על יציאתה. אצל חלק מהנשים ההרות לגימת כוס מים חמימים או תה חמים מיד לאחר ההשכמה מסייעת להפעיל את דרכי העיכול ומעודדת יציאות.

שתיית כוס מים להקלת עצירות בהריון
עצירות בהריון – פחות, עם יותר מים

בנסיבות של אישה הרה מומלץ לשקול בחיוב הצטיידות במתקן מים ביתי איכותי (רצוי מים מינרלים) כי זמינות המים היא מפתח להקפדה על שתייה מספקת.

פעילות גופנית והליכה לשירותים

פעילות גופנית סדירה דוגמת הליכה או שחייה וכן יוגה, תורמת להפחתת תופעות של עצירות במהלך הריון וזאת מעבר לתועלות רבות אחרות. כמובן שיש להיוועץ ברופא לגבי הפעילות הגופנית המתאימה בעת הריון.

כיוון שלאחר הארוחה פעילות המעיים גוברת, כדאי לשריין זמן לאחר הארוחה לשהייה רגועה בשירותים. חשוב להישמע לגוף ולא לדחות הליכה לשירותים כאשר חשים צורך, כי דחייה עלולה להוביל לעצירות.

טיפול בעצירות בהריון

כול העצות הנוגעות למניעת עצירות תקפות גם למקרה של עצירות. כדי לפתור בעיה מתמשכת לסירוגין של עצירות, מומלץ על הגברת שתייה של מים ועל הגברת צריכת מזון עשיר בסיבים תזונתיים, לרבות תוספת סובין חיטה לדגני הבוקר (חשוב בנסיבות אלו לשתות הרבה מים לאחר האוכל).

השימוש בתוספי מזון (אבקות או כמוסות) המכילים סיבים תזונתיים בלתי מסיסים מהווה אף הוא פתרון אפשרי. יש להיצמד להנחיות היצרן ולהקפיד על שתיית מים מרובה לאחר הנטילה.

הן לגבי מזון עשיר בסיבים תזונתיים והן לגבי צריכת תוספים המכילים סיבים ראוי לקחת בחשבון שעד להשגת ההקלה יחלפו מספר ימים, וחשוב להתמיד בנוהל הצריכה המוגברת. בכול מקרה, אין ליטול חומרים משלשלים ללא הוראת רופא.

אם האישה ההרה נוטלת מינון גבוה של תוספי ברזל והיא חווה עצירויות, כדאי שתיוועץ ברופא אודות האפשרות לעבור למינון נמוך יותר או אפילו לצריכת ברזל ממקור טבעי.

דרגש לשירותים

כאשר חווים עצירות או קושי בפליטת הצואה מהחלחולת כדאי להסתייע בשרפרף נמוך או בדרגש מיוחד לשירותים. השרפרף ניצב לפני האסלה, ובעת ישיבה על האסלה מניחים עליו את כפות הרגליים. הרמת הרגליים גורמת להיווצרות זווית של החלחולת אשר מקלה על היציאות.

השימוש בדרגש לשירותים עשוי להפחית הפעלת לחץ כדי להשיג יציאות. הפעלת הלחץ, בפרט בעת עצירות, עלולה לגרום להיווצרות טחורים או להחמיר טחורים (התנפחות נקודתית של ורידים באזור פי הטבעת והחלחולת, תופעה שעלולה להסב כאב חריף).

טיפול בעצירות בהריון – דרגש המקל על היציאות

Squatty potty - דרגש לשירותים שעשוי להקל על היציאות


המותג האמריקאי Squatty potty שנתמך במספר מחקרים מדעיים (למשל מחקר יפני שפורסם במגזין המדעי LUTS ) עושה את העבודה כמצופה (בדקנו) ומצאנו גם מוצר ישראלי בשם "דרגשון". החיסרון של המותג האמריקאי היא עלותו, כ- 88 דולר כולל דמי משלוח באמצעות אמזון.

אין לדחות טיפול בעצירות שאינה חולפת או מחמירה

כאשר האמצעים השגרתיים אינם משפרים את המצב כדאי להיוועץ ברופא או בתזונאי שהתמחה בנשים בהריון. לעיתים הרופא ימליץ על נטילת תכשיר מרכך צואה הנמכר ללא מרשם. ללא היוועצות ברופא לא מומלץ להשתמש בתכשירים אלו.

אם האישה חווה עצירות חמורה המתחלפת לעיתים בשלשול אשר מתלווה אליה כאב בטן, או שמבחינה בהפרשה דמית או הפרשה לא רגילה ביציאה, מומלץ שתפנה בהקדם לרופא או לחדר מיון. עצירות כזו עלולה להיות גם סימפטום של בעיה אחרת ואין לדחות את הטיפול בה.

האמור בכתבה זו אינו מהווה ייעוץ רפואי ואינו מחליף היוועצות ברופא או בתזונאי מוסמך.
מלא/י פרטיך ונציגנו יחזרו אליך עם מבצע מותאם במיוחד עבורך
מתקני מים מינרלים מתקני מים מינרלים