בריא לדעת

שיטת פלדנקרייז

פלדנקרייז | בריאות ומים מינרלים - מי עדן | מי עדן

בשנים האחרונות אנו עדים להכרה הולכת וגוברת בתחומי הרפואה המשלימה. שיטת פלדנקרייז היא שיטה ללימוד תנועה וריפויי עצמי הנסמכת על שיפור ושכלול יכולת התנועה באמצעות הרחבת המודעות והדימוי העצמי של האדם לגופו ובעיקר ליכולותיו התנועתיות.

בשנים האחרונות אנו עדים להכרה הולכת וגוברת בתחומי הרפואה המשלימה, הקונה לה אחיזה כטיפול טבעי המשלים את הרפואה הקונבנציונאלית. שלא כמו ברפואה הקונבנציונאלית, הרפואה המשלימה מערבת מימדים של נפש ורוחניות, מודעות ודימוי עצמי וכמו כן התייחסות למצבו הנוירולוגי, המוטורי והפיזיולוגי של גוף האדם. במילים אחרות, הסתכלות כוללת (הוליסטית) על גוף האדם.

לעניין רפואה משלימה, מוכרות לנו תורות רפואה עתיקות יומין כמו רפואה סינית, רפואה הודית, הומיאופתיה ואחרות. לצידן של תורות אילו, פותחה לפני כ-60 שנה שיטת פלדנקרייז (Feldenkrais) כתורת טיפול יחסית חדשה, שעיקרה טיפול ושכלול היכולת התנועתית של גוף האדם כגורם מרפא. שיטת פלדנקרייז נפוצה כיום הן בישראל והן בחו"ל והיא נלמדת במרכזי הדרכה המוסמכים להכשרת מורים בכל רחבי העולם.
גם בשיעורי פלדנקרייז כמו בכל פעילות גופנית, חובה לשתות מים במהלך האימון. אפשר פשוט להכין מראש בקבוק מים מינרלים אישי וללגום ממנו מידי פעם.

עקרונות שיטת פלדנקרייז


שיטת פלדנקרייז היא שיטה ללימוד תנועה וריפויי עצמי הנסמכת על שיפור ושכלול יכולת התנועה באמצעות הרחבת המודעות והדימוי העצמי של האדם לגופו ובעיקר ליכולותיו התנועתיות.

אדם בחיי יום יום מתקיים עפ"י דפוסי חיים רגילים וקבועים הדורשים ממנו רק חלק קטן ומוגבל מיכולותיו התנועתיות. כך קורה שמחוסר מודעות עצמית ליכולותיו התנועתיות, הוא למעשה מזניח ומנוון מערכת שלמה של יכולות תנועה אשר הקנה לו הטבע. תוצאת אי השימוש בפוטנציאל התנועתי המבוזבז של יכולותיו גורם להגברה ניכרת של עומסי יתר הנופלים על האברים הפעילים תנועתית בגוף, ובכך גורם לבעיות כמו: התפתחות מוקדי כאב, מגבלות בתנועה, טווחי תנועה קצרים, שחיקה של סחוס ועצמות, וניוון הדרגתי של השרירים.

שיטת הטיפול מתבססת על הרחבת דימויו העצמי הגופני של האדם כדי שילמד לכלול חלקים מגופו אשר הוזנחו במשך השנים. כמו כן לגלות תנועות משולבות חדשות ובלתי שגרתיות, על מנת להעשיר את מגוון תנועותיו וטווחיהם בעיקר במטרה לחלק נכון את העומסים המופעלים על גופו. לימוד שיטת פלדנקרייז מקנה יכולות תנועה רחבות ומורכבות המתבצעות בקלות רבה וללא שום כאב.

שיטת פלדנקרייז מיועדת לכל האוכלוסיות הן לאנשים חולים והן לבריאים המעוניינים לשפר את יכולתם התנועתית כמו: מבוגרים, ילדים, שחקנים, רקדנים, אתלטים, ספורטאים, מוזיקאים וכ"ו. כמובן, הכל בכפוף למצבו הרפואי של כל אדם ובאישורו של רופא המשפחה.

העיסוק בשיטת פלדנקרייז מחייב לימוד אינטנסיבי במוסד מוסמך במשך 4 שנים , וקבלת תעודת הסמכה לעסוק כמורה במקצוע. לפני טיפול מומלץ לבקש ולראות תעודה רשמית המוכיחה שהמורה אכן הוסמך ע"י מוסד לימודי מוכר. תוכניות הכשרת המורים מפוקחת על ידי ארגון הפלדנקרייז העולמי. אין להסתכן בלימוד זול ע"י מי שלא הוסמך בהתאם.

שלא כמו בתחומי רפואה אחרים בהם מדברים על מטפל ומטופל, בשיטת פלדנקרייז שהיא שיטה לימודית, מדברים על מורה ותלמיד. קיימות שתי שיטות לימוד המשלימות האחת את השנייה :
- טיפול אישי - בשיטת האינטגרציה התפקודית (FI – .(Functional Integration - טיפול קבוצתי - בשיטת מודעות באמצעות תנועה (Awareness through Movement – ATM).

ממציא השיטה – דר' משה פלדנקרייז (1904 – 1984).

דר' משה פלדנקרייז נולד ב-6 למאי שנת 1904 בעיירה סלאבוטה שבאוקראינה. בגיל 14 עזב את משפחתו ועלה לארץ ישראל ללמוד ולחיות בה כחלוץ. בגיל 23 משסיים את לימודיו בגימנסיה הרצלייה החל להתעניין באומנויות לחימה ואף כתב ופרסם את סיפרו "ג'או ג'יצו והגנה עצמית" אשר אומץ כספר הדרכה ע"י ארגון ההגנה. בשנת 1929 נפצע בברכו במשחק כדור רגל. מתוך כוונה להימנע מלעבור ניתוח הוא החל לחקור ולפתח שיטת ריפויי משלו.

בשנת 1930 נסע לצרכי לימודים לפריז שם השלים את לימודיו בהנדסת חשמל ומכניקה. בהמשך השלים גם תואר דוקטור (מטעם הסורבון) בהנדסה ובפיזיקה יישומית. בשנת 1933 בעת שהותו בפריז, פגש את פרופסור ג'יגורו קאנו אבי הג'ודו המודרני והחל ללמוד אצלו את תורת הג'ודו. בהמשך ייסד מועדון ג'ודו בצרפת. בשנת 1938 קיבל דרגת "דאן 2" וזכה לחגורה שחורה.

בשנת 1940 פלדנקרייז ברח מצרפת לבריטניה, התגייס לצבא ושימש עד 1946 כקצין מדע במיניסטריון הצי הבריטי. באותו הזמן החלה בעיית פציעתו בברך להתעורר מחדש והדבר עודד אותו להתחיל לסקור טכניקות לריפוי עצמי אשר מאוחר יותר הפכו לשיטת פלדנקרייז.

בשנת 1951 חזר פלדנקרייז לישראל התגייס לצבא והקים את אגף האלקטרוניקה של צה"ל. בשנת 1954 השתחרר מצה"ל ועבר לגור בתל אביב שם התחיל ללמד את שיטת פלדנקרייז בביתו במשרה מלאה.

דר' פלדנקרייז ניצל את ידיעותיו בפיזיקה, מכאניקה, אלקטרוניקה, אנטומיה, פסיכולוגיה, חקר מחלות וכאבים וכן את הכרתו המעמיקה בביומכניקה אשר קנה מניסיונו המצטבר כאומן לחימה, הכל לשם שיפור שיטתו. שיטת פלדנקרייז שהציעה ריפוי עצמי ללא ניתוחים ותרופות, משכה אליה רבים, ביניהם גם את דוד בן גוריון אשר סבל מכאבי גב קשים וטופל ע"י דר' פלדנקרייז אשר גם לימד אותו גם לעמוד על ראשו.

מתחילת שנות השישים ועד ליום מותו ב 1984, דר' משה פלדנקרייז עסק ללא הרף בהפצה ולימוד שיטת פלדנקרייז לריפוי עצמי בכל רחבי אירופה וצפון אמריקה. כמו כן במטרה להנחיל את תורתו לדורות הבאים, עסק בהכשרת מורים בקבוצות קטנות בתל אביב ומשם בכל רחבי העולם.

טיפול אישי - בשיטת FI האינטגרציה התפקודית

שיטת האינטגרציה התפקודית (FI – (Functional Integrationמיועדת לשפר את הפונקציות הנוירו-מוטוריות ועל ידי כך ליצור בסיס לשיפור התנועתיות ובריאות הגוף ולחיזוק המודעות העצמית של האדם.
הטיפול בשיטת האינטגרציה התפקודית מתבצע כטיפול אישי (מטפל ומטופל). המורה מתחקר את התלמיד בהקשר לבעיותיו הספציפיות, מבצע הערכת מצב יסודית ובהתאם לכך קובע את תכנית הטיפול. הטיפול מתבצע באופן הבא: התלמיד מציב עצמו לפי הנחיות המורה בתנוחות שונות ובמצב פסיבי לחלוטין (שכיבה על הגב, הצד או הבטן, ישיבה, עמידה על הבירכיים, שכיבה על גלילים מיוחדים, או על כדור אימון וכדומה). המורה מדריך ומכוון בידיו את תנועותיו של התלמיד וממחיש בפניו את הפוטנציאל התנועתי שגלום בו. המורה מדגים בעדינות בגופו של התלמיד את המגוון הרחב של התנועות האפשרויות (ללא כאב) ובמיוחד אלו שהתלמיד לא היה מודע להן, מתקן ומשכלל תנועות שגויות, וכאמור הכל תוך התנסות פסיבית של התלמיד. ההתנסות הפסיבית מאפשרת לתלמיד להתבונן, ללמוד ולהפנים את מגוון התנועות הנכונות ולהשתמש בהם באופן ספונטני בחיי היום יום.

השיעור כולל בדרך כלל, שיפור סיבוב הראש לצדדים, קימה משכיבה לישיבה בצורות שונות, הגמשת שרירי הגב והארכת עמוד השדרה, שיפור תנועתיות המפרקים, הגמשת שרירי בית החזה, תרגול נשימה בקצב משתנה, איזון בין השרירים הכופפים והזוקפים ופיתוח הקואורדינציה. שיעור באינטגרציה פונקציונאלית נמשך כ - 45 דקות, תוך התחשבות במינון שמערכת העצבים של התלמיד מסוגלת לספוג ולעכל.

טיפול קבוצתי - בשיטת ATM הגברת המודעות באמצעות תנועה

שיטת הגברת המודעות באמצעות תנועה (Awareness Through Movement – ATM), נועדה לחנך מחדש את מערכת העצבים והשרירים בגוף על מנת לשפר את תפקודו של האדם ולעצב את מודעותו הגופנית לשם הקניית תבניות תנועה משופרות. השיטה נלמדת בשיעורים קבוצתיים מודרכים. המורה מנחה את הקבוצה דרך סדרה של תנועות תוך הפניית תשומת הלב אל הגוף המתנועע. במהלך השיעור לומדים התלמידים להכיר את גופם ואופן תנועתם ואת טווחי התנועה שלהם. בזכות ההתבוננות העצמית הולכת ומתחדדת המודעות לגוף ומתפתחת יכולת תנועה משופרת . כל שיעור מוקדש לשיפור תפקוד תנועתי מסוים וכך בהדרגה משתפרים כל תפקודי הגוף.

השיעור המודרך כולל בדרך כלל תנועות כגון זחילה, גלגול וקימה לעמידה, וכן תנועות הקשורות לתפקודי היומיום כגון יציבה, הליכה, כפיפה לפנים בישיבה, הושטת יד ונשימה. וכך דרך המעבר מתנועות קטנות ומוגבלות בתחילה ועד לתנועות גדולות ומורכבות, יותר ויותר איברי גוף נוספים משתלבים בתרגול והשיפור מתחיל לבוא לביטוי בהרגשה הכללית, בתחושת ההקלה בכאבים ובקלות התנועה.

השיעור מתבצע לרוב בשכיבה על הגב, על הצד או על הבטן, ובדרך כלל נמשך כ- 30 – 45 דקות.
מלא/י פרטיך ונציגנו יחזרו אליך עם מבצע מותאם במיוחד עבורך
מנהלת תחום בריאות במי עדן תשמח להשיב לשאלתך
מתקני מים מינרלים מתקני מים מינרלים