בריא לדעת

כל מה שרציתם לדעת על הוצאה אנרגתית ומים

הדס יריב M.Sc יועצת לתזונה ולאורח חיים בריא

כל מה שרציתם לדעת על הוצאה אנרגתית ומים | מי עדן

תופעת ההשמנה ההולכת וגוברת בשנים האחרונות מוגדרת כמגיפה. מספר המבוגרים והילדים הנמצאים בעודף משקל הולך וגדל עם השנים, בארץ ובעולם כולו.

השמנה - רקע

תופעת ההשמנה ההולכת וגוברת בשנים האחרונות מוגדרת כמגיפה. מספר המבוגרים והילדים הנמצאים בעודף משקל הולך וגדל עם השנים, בארץ ובעולם כולו. פלייסטישן, אינטרנט, טלוויזיה ועוד שלל גורמים משאירים אותנו במצב סטטי וגורמים לאורח חיים פחות אקטיבי, נוסף על כך, יש את עניין האוכל, האוכל שמלווה אותנו בזמן שאנחנו מקלידים, בוהים וסתם מקשקשים
השמנה, למי שתהה, נגרמת כאשר סך צריכת הקלוריות המתקבלת מהמזון, גבוהה מסך ההוצאה האנרגטית הכללית, או לחילופין, אנחנו אוכלים יותר ממה שאנחנו זזים. אז מה היא אותה הוצאה אנרגטית כללית ואיך ניתן להגדילה?

מרכיבי ההוצאה האנרגטית בגופינו

אז כמה אנרגיה אנחנו מוציאים במהלך היום?
אם נצא מנקודת הנחה שלהוריד את הזבל זה לא בדיוק ספורט אולימפי, הגיע הזמן שנעשה קצת סדר - הוצאות האנרגיה של גוף האדם כוללות שלושה מרכיבים עיקריים: צורכי אנרגיה הבסיסיים לקיום, אנרגיה הנדרשת לפעילות גופנית, ואנרגיה הקשורה לאכילה ועיכול. צורכי האנרגיה הבסיסיים, הם אלו הדרושים לקיום הפעילויות הבסיסיות של כל מערכות ורקמות הגוף בזמן שאנחנו נחים, לדוגמא מערכת הלב, הנשימה, מוח וכו' – כל אלו נקראים חילוף חומרים במנוחה [BMR או RMR]. בממוצע, קצב חילוף החומרים במנוחה מהווה 60%-75%. אז נכון, מכאן אנחנו מסיקים ששינה היא סוג של ספורט, אבל בשביל זה יש את המרכיב השני, והוא האנרגיה הדרושה לפעילות גופנית [TEE] מרכיב זה שונה מאדם לאדם בהתאם לסוג הפעילות ולמאמץ הגופני הכרוך בביצועה, תשאלו את עצמכם, מה בדיוק עשיתם מהרגע שקמתם מהמיטה ועד הרגע שחזרתם אליה בסוף היום? אצל אדם לא פעיל במיוחד, בעצם, אצל רובנו, מרכיב זה מהווה בין 20%-30% מכלל ההוצאה האנרגטית היומית. המרכיב השלישי הוא האנרגיה הנצרכת כתוצאה מפעולת האכילה והעיכול.

על מטבוליזם שמעתם?

אז המרכיב הנ"ל קשור בכל מה שנוגע לפירוק, ספיגה, קליטה ואחסון המזון בגופינו [קוראים לזה DIT או TEF]. מרכיב זה מהווה בין 10% ל 15% מכלל ההוצאה האנרגטית היומית ומושפע, כמובן, מסוג המזון.
המסקנה המתבקשת מכל הסיפור היא שככל שנישן יותר, נשמין פחות. אני לא יודעת מה איתכם, אבל לי זה נשמע בסדר גמור.

הגורמים המשפיעים על קצב חילוף חומרים במנוחה

אם תסתכלו סביב, תופתעו לגלות עד כמה אנחנו שונים אחד מהשני, השוני משפיע ישירות על קצב חילוף החומרים ולכן על חלקנו נגזל לגדול לגובה ועל חלק אחר נגזר לגדול לרוחב. בין הגורמים העיקריים המשפיעים על קצב חילוף החומרים במנוחה נמנים גודל גוף, גיל, מין, הרכב גוף ופעילות גופנית. ככל שהגוף גדול יותר קצב חילוף החומרים גבוה יותר. זהירות, בנות.
הגורם השני הוא הרכב גוף, ככל שהגוף מכיל פחות שומן ויותר רקמת שריר כך קצב חילוף החומרים גבוה יותר. רקמת השריר להבדיל מרקמת השומן היא רקמה פעילה ועל כן גם במנוחה, ככל שיש יותר שריר קצב חילוף החומרים עולה. זה כמו לעשות כפיפות בטן בזמן שאתם עוברים מהחלום השישי לשביעי, אבל מילא. אצל גברים באופן טבעי קיימת יותר רקמת שריר ופחות רקמת שומן ועל כן, גברים מתמלאים במשך היום בשטויות ונפטרים מהם במהלך השינה, שזה בעצם ההיפך מאיתנו, הנשים שמנסות לשמור על תזונה נכונה במהלך היום ובלילה, בלילה אף אחד לא יכול להושיע אותנו.
עם הגיל ישנה הפחתה בקצב חילוף החומרים בשיעור של 2-3 אחוזים בכל עשור. עם זאת, פעילות גופנית משפיעה בצורה עקיפה וישירה על קצב חילוף החומרים במנוחה, ראשית פעילות גופנית מעלה את מסת הגוף הרזה ומקטינה את מסת השומן. שנית, פעילות גופנית מגבירה את קצב חילוף החומרים עד 24 שעות לאחר הפעילות.

שתו ותרזו

הפתרון האידיאלי לשיפור קצב חילוף החומרים קיים כבר המון שנים והיה פה הרבה לפנינו. מים, פשוט שתו מים. באחוזים, מים משפרים את קצב חילוף החומרים במנוחה בשיעור של עד 30%. תוצאות אלו הנן רבות משמעות שכן מים חיוניים לבריאות ותפקוד גופינו. אחרי הכל, הם חסרי ערך קלורי ומסייעים בהגדלת ההוצאה הקלורית. תרשמו לפניכם.

מלא/י פרטיך ונציגנו יחזרו אליך עם מבצע מותאם במיוחד עבורך
מנהלת תחום בריאות במי עדן תשמח להשיב לשאלתך
מתקני מים מינרלים מתקני מים מינרלים