בריא לדעת

מים עם לימון בבוקר", טרנד סתמי או בעל ערך בריאותי

מים עם לימון בבוקר

 מים עם לימון בבוקר –למה כדאי לשתות מים עם לימון כל בוקר | מי עדן

שתיית מים עם לימון בבוקר השפעות חיוביות על תפקוד מערכת העצבים והלב, עם זאת, לא לכולם מומלץ לשתות מים עם לימון בשל החומציות הרבה של הלימון. למידע נוסף היכנסו

אריאל אשל, M.Sc

שתיית כוס מים שנסחט לתוכה חצי לימון היא טרנד שמצופה בשפע נימוקים בריאותיים. אף כי מספר לא מבוטל של מחקרים מדעיים קושרים את מיץ הלימון לתועלות בריאותיות, צריך להדגיש שרק מקצתם נערכו על בני אדם. למה כדאי ולמי זה לא מתאים.

האזכור הראשון של מי לימון בתרבות העברית מופיע בפזמון שכתב נתן אלתרמן, הלחין משה וילנסקי וזכה לביצוע של יונה עטרי ואילי גורליצקי. אחת משורות השיר אומרת "הוי מי לימון, כמטאור את לי זורחת" וכמובן שמדובר שם בדיאלוג רומנטי בין מר צלחת וגברת מי לימון, אך הדברים מסתבר רלוונטיים גם במישור הבריאותי.

הלימון שהוא בן למשפחת ההדרים מכיל כמויות יפות של אשלגן אשר חיוני לתפקוד המוח, מערכת העצבים והלב. בנוסף הוא עשיר בוויטמין C המהווה נוגד חמצון שתומך בתפקוד מערכת החיסון. הן ויטמין C והן נוגדי חמצון נוספים מסוג פלבנואידים המצויים בלימון עשויים לתרום להאטת תהליכי הזדקנות (כולל עוריות) ולמניעת מחלות.

כבר בשנת 2000 פורסם מחקר איטלקי במגזין המדעי Arch Intern Med. שהראה שנטילת פלבנואידים (נוגדי חמצון) בצירוף וויטמין C אשר מקורם בפרי הדר מקנה הגנה מסרטן הוושט, ומחקר שפורסם ב- 2007 במגזין המדעי Biosci Biotechnol Biochem הראה שבתנאי מעבדה נוגדי החמצון שבמיץ הלימון הנם בעלי פעילות שמשמעותה הגנה על הלב. מיץ הלימון לכשעצמו משמש גם כחלופה טיפולית בעלת יעילות מוכחת באבני כליה.

מיץ לימון מכיל חומצה פולית (פולאט) המכונה ויטמין B9, שחיונית יחד עם ויטמין B12 וויטמין C לשם פירוק, שימוש ובנייה של חלבונים, למשל כאלו המרכיבים את תאי הדם האדומים והלבנים. כמו כן יש לה תפקיד בייצור החומר הגנטי שבתאי הגוף. ככול שמדובר בנשים הרות הן צריכות להקפיד על תזונה עשירה בחומצה פולית בשל חיוניותה להתפתחות נאותה של חוט השדרה והמוח אצל העובר.
שתיית מיץ לימון בבוקר
מי לימון: אשלגן, מגנזיום, ויטמין C, חומצה פולית ופלבנואידים.

במידה מסוימת ניתן לטעון שמים עם לימון עשוי לסייע בשמירת משקל מאחר שמיץ לימון מכיל סיבי פקטין (סיבים תזונתיים מסיסים) המעלים תחושת שובע ומפחיתים ספיגה של שומנים. בנוסף ולא פחות חשוב הם בעלי ערך בהורדת רמות כולסטרול ומניעת סוכרת סוג 2. נציין שכדי להפיק את מרב התועלת יש לצרוך מיץ שאינו מסונן כך שיכיל גם את ציפת הפרי.


חמיצות , חומציות ומניעת תהליכים דלקתיים


אף כי המיץ של הלימון ניחן בחמיצות גבוהה, לאחר עיכולו הוא דווקא תורם להפחתת החומציות בדם, בזכות תכולת יוני האשלגן והמגנזיום שבו. אין להקל ראש בתרומה הזו כי היא מסייעת לתהליכים רבים בגוף, לרבות להפחתת ולמניעת תהליכים דלקתיים.

ד"ר מי ליין לינג, שרכשה את השכלתה ברפואה סינית מסורתית, כותבת במאמר שפורסם באתר VitalityLink שאתם יכולים לעמוד על מידת החומציות בגוף בעזרת לגימת מי הלימון – אם הטעם של מי הלימון מאד חמוץ לכם הרי הגוף שלכם הוא בעל חומציות שכדאי להפחיתה, וככול שהטעם שתחושו יהיה פחות חמוץ הרי גופכם במצב בריאותי טוב יותר.

מן הסתם, לאחר תקופה של היצמדות לנוהל שתיית מיץ לימון בבוקר אתם עשויים לחוש הפחתה במידת החמיצות שלהם.

הטענה שמי הלימון החומציים עלולים לפגוע בשכבת האמייל של השן היא קצת מופרכת. לגימת כוס מים עם לימון מידי בוקר אינה חושפת את השיניים לגורם חומצי לפרק זמן ארוך דיו כדי שתיווצר השפעה מזיקה. אם אתם בכול זאת מודאגים מחשיפת השיניים שלכם לגורם חומצי, שטפו את הפה במעט מי ברז לאחר לגימת כוס מי הלימון.

מנגד, מי הלימון עשויים לשפר את מצב כתמי הפלאק ובמקרים מסוימים להפחית ריחות רעים מהפה. בעניין זה נזכיר שמיץ הלימון משמש לעיתים לטיפול בדלקות פה הנובעות מהדבקה בפטרייה קנדידה.

למי לא מומלצת שתיית מי לימון


לחלק מהאנשים לא מומלצת שתיית מי לימון בשל החומציות שלהם. מדובר בכאלו הסובלים מצרבות תדירות, או מכיבים בפה, בוושט או בקיבה. במקרים אלו מיץ הלימון יגרום לגירוי לא רצוי של האזור הפגוע ולכן יש להימנע מצריכתו.

לשתות או לא לשתות


שורת הסיכום שלנו אומרת ששתיית כוס מים חמימים (פחות מ- 55 מעלות) שנסחט לתוכה חצי לימון בגודל בינוני, דבר ראשון בבוקר, עשויה להיות בעלת תועלות בריאותיות, או כמו שכתב אלתרמן בבדיחות הדעת "הוי מי לימון, כמטאור את לי זורחת".
מלא/י פרטיך ונציגנו יחזרו אליך עם מבצע מותאם במיוחד עבורך
מתקני מים מינרלים מתקני מים מינרלים