בריא לדעת

משקאות קלים, קלוריות כבדות

משקאות קלים, קלוריות כבדות | מי עדן

קנית לאחרונה משקה קל? ידעת שסביר שמדובר במשקה "כבד" בקלוריות? ברוב צמאוני קניתי בקבוק שהתווית שעליו הודיעה לי כי זה "משקה קל". כהרגלי, חיפשתי משקה דיאטטי, אך רק לאחר מכן התברר לי לתדהמתי, שנפלתי בפח!

ד"ר רות קרייצר-רביב, דוקטור לנטורופתיה ומוסמכת לפיזיולוגיה ודיאטה רפואית

קנית לאחרונה משקה קל? ידעת שסביר שמדובר במשקה "כבד" בקלוריות?
ברוב צמאוני קניתי במהירות בקבוק שהתווית שעליו הודיעה לי, באותיות קידוש לבנה, כי זה "משקה קל". כהרגלי, חיפשתי משקה דיאטטי והייתי משוכנעת שהנה גיליתי חבר חדש במשפחת המשקאות דלי הקלוריות. רק לאחר שלגמתי ממשקה ההדרים הזה התברר לי לתדהמתי, שנפלתי בפח! על התווית לא היה מידע תזונתי שירמוז על תוכנו של המוצר שלפני. לו אכן היה דל קלוריות, כי אז היה היצרן טורח לתת את ההרכב התזונתי של הנוזל. שהרי כל המוצרים הדיאטטיים מלווים בטבלה תזונתית על האריזה.
התקן הישראלי למשקאות, מס' 1071 משנת 1981, קובע במפורש כך:

  • משקה דיאט: הוא משקה דל קלוריות שיש בו ממתיקים בעלי כושר המתקה גבוה ו-100 מ"ל משקה צריכים להכיל לא יותר מאשר 20 קלוריות (בכוס ממוצעת ישנם 240 מ"ל, כלומר לא יותר מאשר 50 קלוריות לכוס).
  • משקה קל: אינו דיאטטי, מכיל 10% מיץ טבעי משוחזר, בתוספת סוכר, מים, חומרי טעם ושימור ועוד.
  • משקה בטעם פרי (כלשהו): אינו דיאטטי, מכיל תמציות, או תרכיזים בלבד בתוספת סוכר, מים וחומרי טעם ושימור.
  • נקטר: אינו דיאטטי, מכיל 25% עד 40% פרי (תלוי בסוג הפרי), בתוספת סוכר, מים וחומרי טעם ושימור.
  • מיץ: מכיל 100% מיץ משוחזר או טבעי.

מדוע אם כך טעיתי בקניית המשקה?

אני מודה, המילה "קל" שבה אני משתמשת רבות כדי להדגיש מוצר דל - קלוריות הופיעה על הבקבוק באותיות שגודלן הטעה אותי. הטעות נבעה איפוא מקריאת התווית שעל הבקבוק שבישרה "משקה קל תפוזים". רשימת הרכיבים, באותיות קטנות, הכילה: מים, סוכר, רכיבי תפוזים, חומצת מאכל, חומרי טעם וריח, צבע מאכל: E160 וחומר משמר. יש להניח, כי הסוכר הוא בכמות רבה מכיוון שהוא נמצא במקום השני ברשימת הרכיבים. על אריזת משקה קל אחר, שלא הטעה אותי, היה כתוב את שם המשקה באותיות גדולות ומתחתן באותיות קטנות בהרבה - "משקה קל תפוזים". רשימת הרכיבים מכילה: מים, סוכר, מיץ אשכוליות, חומצות מאכל, חומרים משמרים.

שני המשקאות דומים, שניהם מכילים סוכר, בשניהם ההגדרה היא ע"פ התקן, אולם צורת הכתיבה וההבלטה גרמו לי לטעות. אגב, בשני המשקאות אין טבלה של הרכב תזונתי אלא רשימת רכיבים בלבד. מה חבל, כי אי אפשר לדעת כמה קלוריות וכמה סוכר יש בהם. כל מוצר, מלבד משקאות, שמוגדר "קל" הוא דיאטטי.

שימו לב! בעבר נהגו אצלנו לכנות "משקאות קלים" כל מה שאינם משקאות חריפים. ליצרנים מותר עדיין להשתמש בהגדרה הזו, למרות שאינה מתאימה בשום אופן למשקאות אלה. במקרה שהבאתי לעיל היצרן פעל אמנם כחוק, אך מן הראוי שהציבור ידע כי לא כל מה שמכונה "קל" הוא אכן דל קלוריות ודיאטטי. יש להיזהר במיוחד במקרה של קניית משקאות ולבדוק היטב את תווית האריזה.

כל המזונות הדיאטטיים מופיעים עם טבלה תזונתית ל-100 גר' מוצר. טבלה שכזו קיימת גם בחלק מהמוצרים הלא-דיאטטיים החדשים ויש לברך על כך. כל יצרן שילך בעקבותם, יסמן את מוצריו ובכך יסייע לצרכנים לדעת מה הם קונים.

מה בדבר סימון האריזות במספר הקלוריות שבהן?

על פחית בת 330 מ"ל פפסי דיאט מסומן 0.5 קלוריה ל-100 מ"ל, כלומר פחות מ-2 קלוריות לפחית. על פחית בת 330 מ"ל ספרייט דיאט מסומן 0.99 קל' ל-100 מ"ל, כלומר 3.2 קל' לפחית. בקריאת התוויות שעל גבי האריזות יש לזכור תמיד כי בנוזלים ניתנים הערכים ל-100 מ"ל ובמוצקים ל-100 גר' תוכן. כדי לדעת כמה ומה מקבלים מהמוצר יש לכפול את הערך התזונתי, או את מספר הקלוריות ל-100 גר', בכמות המזון שהאריזה מכילה. כך נמצא, כי פחית קוקה קולה רגילה, בת 330 מ"ל, מכילה 132 קלוריות ואילו פחית דומה של מיץ תפוזים, או מנגו, מכילה 145 קל'. אין זה משנה אם המיץ נסחט מהפרי עצמו או שהוא משוחזר. יש בד"כ בשניהם אותה כמות סוכר ולכן גם אותה כמות קלוריות. ברור שבתרכיז כמות הקלוריות משתנה בהתאם ליחס שבין התרכיז למים שאנו שמים בכוס.

כאן המקום להפריך אמונה מקובלת ומוטעית לגבי מיצי פירות. מיצים טבעיים - קפואים, משומרים או מלאכותיים - מכילים כולם סוכר! מבחינת מספר הקלוריות אין זה משנה אם הסוכר בא באופן טבעי עם הפרי או שהוא מוסף באופן מלאכותי.

מלא/י פרטיך ונציגנו יחזרו אליך עם מבצע מותאם במיוחד עבורך
מנהלת תחום בריאות במי עדן תשמח להשיב לשאלתך
מתקני מים מינרלים מתקני מים מינרלים