בריא לדעת

התייבשות

מאת: שירין אלבק M.Sc, מנהלת תחום בריאות ואיכות

התייבשות | מי עדן

הסיבה לחיים- מים, שתיית מים נחוצה לכולנו כדי לחיות. המים מהווים כ-50- 70% מתכולת הגוף והם חיוניים לתפקוד המערכות השונות. לפיכך, אדם שאינו צורך את כמות המים הנדרשת עלול למות. חשיבות השתייה בימי הקיץ החמים עולה עשרות מונים כאשר הגוף מאבד נוזלים רבים בשל הזעה.

התייבשות- תסמינים מהקל לכבד,
בתקופת הקיץ אנשים רבים מתלוננים על תסמינים כגון עייפות, כאבי ראש, סחרחורות וירידה בתיאבון. תופעות אלה עלולות להתברר לאחר בדיקות כסימני התייבשות (Dehydration).
התייבשות קלה התסמינים העיקריים הם: תחושת צמא, אובדן תיאבון ועור יבש.
התייבשות בינונית מתבטאת, על פי רוב, בתחושת צמא, יובש בפה, עייפות, כאבי ראש, סחרחורות ומיעוט במתן שתן.
התייבשות חמורה המהווה אובדן של 5% ויותר מנוזלי הגוף עלולה להיות גם קטלנית. התסמינים לקיומה כוללים האצה של קצב הלב, האצת הנשימה, ירידה בלחץ דם, ישנוניות, עילפון, התכווצות שרירים, פרכוסים ואובדן הכרה. התייבשות מרצון לרוב התייבשות נגרמת אצל אדם בריא כאשר הוא פשוט לא שותה מספיק כאשר מים נמצאים במצב זמין, זה נקרא התייבשות מרצון. חשוב לדעת כי בדרך כלל תחושת הצמא והגירוי לשתות מתעוררים רק לאחר הפסד של 2% ממשקל המים בגוף, שהם בין ליטר ל-2 ליטרים לערך. כלומר, אדם לא צריך להיות צמא כדי לשתות, ואדם מיובש לא יכול להסיק מתחושת הצימאון כמה מים באמת חסרים לו. ההתייבשות מתרחשת בדרגות שונות, כשדרגת ההתייבשות מוגדרת לפי כמות המים החסרים ולפי מידת השפעתה על הגוף. בעקבות ההתייבשות מתחילות פגיעות שונות באיברים שונים בגוף העלולות להחריף עד כדי קריסת מערכות ומוות במצבים קשים. ככל שחסרים יותר נוזלים בגוף, כך הפגיעה הרב מערכתית באיברי הגוף החיוניים חמורה יותר.

להזמנת מי עדן לחץ כאן

מניעת התייבשות: כדי למנוע התייבשות יש להקפיד על שתיה מרובה. כמה צריך לשתות? כמות המים שאדם נדרש לשתות מידי יום, על מנת למנוע התפתחות של התייבשות, חייבת להיות תואמת את כמות המים האובדת ולכן היא תלויה בגורמים רבים. החשובים ביניהם הם רמת הפעילות הגופנית ותנאי האקלים אך גם לגיל ולמין קיימת חשיבות בהגדרת כמות המים היומית הנחוצה. בהכללה, ההמלצות של הגופים האקדמיים השונים (בדרכי הערכה שונות) מציינות עבור האוכלוסייה הבוגרת כמות של 1.5- 3.5 ליטר ביום בפעילות נייחת ועד כ-7 ליטר עבור אנשים פעילים (עבור חיילים וספורטאים החישוב הוא פרטני בהתאם לתנאי האקלים והמאמץ ומחושב לשעת פעילות; בהכללה, 1- 2 ליטר לשעה) טיפול בהתייבשות כדי לסייע למי שהתייבש יש לקבוע את דרגת ההתייבשות בהתאם לתסמינים מהם הוא סובל. לאחר הקביעה יש להתאים את הטיפול. כאשר רוצים לסייע לנפגע הסובל מהתייבשות בדרגה קלה, ניתן לתת לו לשתות כך שצריכת המים להיות איטית ע"י לגימות קטנות אך ממושכת על מנת להחזיר נפח משמעותי של נוזלים. החזרה מהירה של נוזלים, במצבי התייבשות, עלולה לגרום להחמרה בתסמינים כתוצאה מהפרעה לשיווי המשקל בין מלחי הדם, או להגברת תחושת הבחילה וההקאות. כאשר דרגת ההתייבשות היא בינונית עד קשה יש להעביר את הנפגע לאזור מוצל ומאוורר, להכניס עירוי נוזלים ולהעבירו לבית חולים להמשך טיפול ומעקב.

מלא/י פרטיך ונציגנו יחזרו אליך עם מבצע מותאם במיוחד עבורך
מתקני מים מינרלים מתקני מים מינרלים