בריא לדעת

ט"ו בשבט- פירות יבשים וחשיבותה של השתייה.

כל מה שרציתם לדעת והתביישתם לשאול, מאת:טליה לביא

כמה חשוב לאזן בין פירות יבשים ונוזלי הגוף | מי עדן

מהם ההבדלים בין משמש טרי למשמש מיובש? בין תאנה לדבלה? ובין ענבים לצימוקים? האמנם וכיצד תורמים הפירות המיובשים לעיכול תקין?

למה חשוב מאד לשתות יחד עם אכילה של פרי מיובש?
ראש השנה לאילנות, חג אכילת פרי העץ בין אם טרי או מיובש הוא בין אם פרי עסיסי או אם אגוז, הוא הזדמנות ל"טעום" עוד מעט מידע על כל אלה.

"פעם" היו פירות עונתיים. פירות הדר היו זמינים רק בחורף, תותים רק באביב ותפוחים רק בסתו. למרות העובדה, שהיום רוב הפירות זמינים כמעט בכל עונות השנה, פירות הקיץ הטריים אינם זמינים בשאר העונות – תאנים, שזיפים, אפרסקים ומשמשים טריים אנחנו זוכים לאכול רק בקיץ. השימור בקירור לא מאפשר "חיי מדף" ארוכים כל כך וגם לא שכלול שיטות הגידול בחקלאות. ייבוש לעומת זאת מאריך את חיי הפרי, לא רק לעונת החורף, אלא אף הרבה יותר מכך.
מה אם כן בין פרי טרי למיובש? האמנם רק היעדר המים??
ייבוש של פירות טריים מאפשר לנו ליהנות מהפירות מחוץ לעונתם. אלא שההסבר ההיסטורי הזה לייבוש הפירות הינו חלקי משום שהיום לצד הקיוי הטרי נמצא גם קיוי מיובש ולצד הפומלה הטריה נמצא גם את זו המיובשת. כך שרציונל השימור התרחב ונוספו לו גם ענין של גיוון וטעם.
הייבוש, קרי הוצאת המים, מעלה את ריכוז הסוכר בפרי ובכך מסייע בשימורו, כיוון שחיידקים ועובשים אינם יכולים להתקיים בסביבה שאין בה מים. עם זאת, בשל העלייה בריכוז הסוכר, עולה הערך הקלורי של הפרי היבש: 100 גרם פירות יבשים מכילים בערך פי 5 יותר קלוריות מ 100 גרם פירות טריים. חלק מהם גם מצופים בסוכר, וערכם הקלורי גבוה עוד יותר. חשוב להבין שיחידה של פרי מיובש (שאיננו מצופה סוכר) מכילה בדיוק אותה כמות סוכר וקלוריות כמו יחידה של פרי טרי. הערך הקלורי הגבוה יותר בא לידי ביטוי כשמשווים פירות יבשים מול טריים באותה יחידת משקל. גם סוכרתיים יכולים לאכול פרי יבש כמנה אחת של תחליף פרי. שזיף הוא שזיף הוא שזיף גם כשהוא מיובש.
תהליך הייבוש אינו גורע מהערך התזונתי של הפרי, למעט אבדן כמעט מוחלט של ויטמין C. לכן, פירות מיובשים מהווים גיוון מוצלח לפירות טריים אך לא חלופה מלאה.
בשל ה"ריכוזיות" של הפירות היבשים הם נחשבים כמקור טוב למינרלים. הם דלים מאד בנתרן ועשירים מאד באשלגן ובכך מסייעים במניעת יתר לחץ דם. התכולה הגבוהה של סיבים תזונתיים, תורמת לתחושת שובע, ליציאות סדירות ולהסדרה של פעילות מערכת העיכול.
מכיון שפרי מיובש ביסודו הוא פרי שהוצאו ממנו המים, הרי שכדי להינות מהתועלות של העושר הרב בסיבים תזונתיים למערכת העיכול הכרחי "להחזיר" את המים לפרי.
סיבים תזונתיים מסייעים לפעילות מערכת העיכול מתוך כך שהם סופחים אליהם נוזלים, מתנפחים בתוך המעי ויוצרים נפח ולחץ על דפנות מערכת העיכול. מה שמניע את המערכת ומעודד יציאות תקינות ורכות.
יש המשרים את הפירות המיובשים במים ואוכלים אותם לאחר שהתנפחו, ואם אנחנו רוצים להינות מהמתיקות הגבוהה של הפרי במגעה עם החיך, הרי שנשתה מים בצמוד לאכילה. כוס מים טהורים יחד עם 1-2 פירות מיובשים
שיהיה חג אילנות שמח!!!!!!!!!!
מלא/י פרטיך ונציגנו יחזרו אליך עם מבצע מותאם במיוחד עבורך
מנהלת תחום בריאות במי עדן תשמח להשיב לשאלתך
מתקני מים מינרלים מתקני מים מינרלים