בריא לדעת

תזונה נכונה, גם בבית הספר

תזונה נכונה, גם בשגרה. | מי עדן

איזה כיף, חוזרים לבית הספר! אמנם החופש הגדול מאחורינו ואיתו הבילויים והזלילות האינסופיות, אבל בשביל להחזיר את ילדינו לשגרת תזונה נכונה בבית ובבית הספר, צריך לעשות סוויץ' אצלנו ואחר כך גם אצלם. חשוב לדעת, בייחוד בתהליך הגדילה, מזון הוא מקור אנרגיה חשוב מאין כמוהו. אנרגיה זו נדרשת להתפתחות תקינה ולתפקוד יום יומי ואף להצלחה בלימודים. אז איך משליטים משטר של תזונה נכונה? כפי שרמזנו לעיל, ראשית - דוגמה אישית!

ארוחת בוקר:

משלושת ארוחות היום העיקריות, ארוחת הבוקר נחשבת לחשובה מאד. זו בעצם שבירתו של צום הלילה הנמשך בין 10 ל-12 שעות (וזה גם משמעות המילה באנגלית: break- שבירה, fast- צום).
ארוחה זו מספקת לגוף את האנרגיה הראשונית הדרושה לו להתעוררות. מחקרים מלמדים כי ארוחת בוקר מגוונת משפרת את ההרגשה הכללית, את יכולת הריכוז והלמידה ומונעת עייפות ועצבנות.
מומלץ לפתוח בארוחה קלה כמו חלב עם דגני בוקר (לא ממותקים וללא צבעי מאכל), כריך עם גבינה, חומוס, טחינה או אבוקדו. מומלץ גם לגוון עם יוגורט או מעדן חלב.
אם קצרים בזמן – חטיפי דגנים או גרנולה ופרי לדרך גם יעשו את העבודה, העיקר לתת לילדינו אנרגיה לפתוח את היום.

ארוחת עשר:

או כפי שאנו מכנים אותה, ארוחת ה" איך להכין את הכריך כך שהם גם יאכלו אותו?"
הכינו טבלה שבועית יחד עם ילדיכם, ממש כמו מערכת שעורים וחוגים. יחד תבחרו בכל יום את הכריך האהוב עליהם.
טבלה זו תחסוך הפתעות בוקר נעימות בסגנון "... אבל הבטחת לי שוקולד היום! רוצה חדש!"
חשוב כמובן, שארוחת העשר תהיה טעימה לילדכם, אך לא פחות חשוב שתהיה גם מזינה. הנה מס' רעיונות לגיוון הארוחה: כריך עם גבינה או קוטג' עם מלפפון, כריך עם חומוס ועגבנייה, אפשר לגוון עם ממרח אבוקדו או טחינה. אחת לשבוע ניתן לגוון עם חלבה, חמאת בוטנים או שוקולד חרובים. נסו גם להשתמש בלחמים מדגנים מלאים. מומלץ להוסיף לארוחה גם חטיפים בריאים כגון פירות, פירות יבשים, וחטיפי גרנולה או דגנים.

תזונה נכונה היא לא רק אוכל.

מים הם מרכיב עיקרי של גופנו ובייחוד בגופם של ילדים. גופו של ילד מכיל כ- 75% מים ומוחם לבד מכיל כ- 85% מים. בכל מערכות הגוף מים משחקים תפקיד חשוב. הם מסייעים בעיכול, מובילים חומרי מזון וחמצן לכל האברים, מווסתים את טמפרטורת הגוף, משמנים מפרקים, מגינים על איברים ומסלקים פסולת.
לכן, בשמירה על התפתחותם התקינה של ילדינו, חשוב לשמור על כמות ואיכות המים אותם הם שותים.

לשתות לאורך כל היום

גופינו מאבד מים בכל רגע נתון. לכן, עלינו לחדש את אספקת הנוזלים לגוף במשך כל שעות היום. חוסר מודעות לשתיית מים יכולה לגרום להתייבשות, בייחוד בקרב ילדים. השפעות התייבשות יכולות להתבטא בקשיי ריכוז, כאבי ראש, או סחרחורות. לדוגמה, איבוד נוזלים בשיעור של 1% בלבד ממשקל הגוף, יכול לגרום לירידה של 5% בכושר התפקוד.

כמות מים תקינה חשובה גם לשיפור ההישגים הלימודיים

במחקר שנערך בבאר שבע נבדקה השפעת התייבשות על תפקודים קוגניטיביים בקרב ילדי בית ספר. בקבוצת הילדים שהתחילה את הבוקר במצב נוזלים תקין, נרשמו הישגים גבוהים יותר באופן משמעותי לעומת אלו שהחלו את יומם במצב של התייבשות.

אז מה עושים?

הטמעת שגרה נכונה. כהורים, חשוב לנו לחנך את ילדינו ולהשפיע עליהם לאמץ הרגלי תזונה נכונים ובריאים. מכיוון שאנחנו כהורים מכירים את ילדינו הכי טוב, חשוב שנמצא את הדרך להשפיע עליהם לאמץ את הרגלים אלה בכלל ושתיית מים נכונה בפרט.
כאן המקום להזכיר שוב את נושא הדוגמה האישית. בדיוק כפי שלא תחצו במעבר חציה באור אדום כדי שהם ילמדו, גם כאן חשוב להקפיד בעצמנו על שתיית מים מרובה בבית ומחוצה לו וכך ללמד גם אותם.

עזרו לילדיכם לשמור על אורח חיים בריא

טיפים לשתייה נכונה:
בכל יציאה מהבית- ציידו את ילדיכם בבקבוק מים מינרליים.
אותנו תראו וכך תנהגו – ההורים הם סוכני השינוי הגדולים ביותר: כאשר הילדים רואים שההורים שותים רק מים, גם הם נוהגים כך.
שתייה תכופה- הרגילו את ילדכם לשתות מים לעיתים תכופות, בין אם הם מרגישים צמאים או לא. משמעות תחושת הצמא, שתהליך ההתייבשות כבר החל.
משקאות קלים זה לא שתייה- משקאות קלים ממותקים ו/או מוגזים העשירים בסוכרים, תורמים להתפתחות עששת והשמנה, לכן עודדו את ילדכם להימנע מהם.
ילדים אוהבים הסברים – לכן הסבירו להם למה חשובה שתיית מים לבריאותם.

הקנית הרגלי תזונה נכונים לילדכם כבר בגיל צעיר היא בסיס מצוין להרגלי חיים בריאים.
לחיים! ממי עדן.

מלא/י פרטיך ונציגנו יחזרו אליך עם מבצע מותאם במיוחד עבורך
מנהלת תחום בריאות במי עדן תשמח להשיב לשאלתך
מתקני מים מינרלים מתקני מים מינרלים