בריא לדעת

מהם הסכנות הבריאותיות שהשרב מביא אתו

מאת: שירין אלבק M.Sc, מנהלת איכות ובריאות במי עדן

כל התשובות מהם הסכנות הבריאותיות שהשרב מביא אתו ואיך מונעים אותם. | מי עדן

בתקופת הקיץ ולעיתים גם בעונות המעבר, עקב טמפרטורות גבוהות ועליה בלחות יש סכנה בריאותית מוגברת.

הסכנה קיימת במיוחד כאשר יש גל חום - מספר ימים חמים ברצף, וכאשר יש עומס חום ניכר- שילוב של טמפרטורות גבוהות עם ולחות יחסית גבוהה, או טמפרטורות גבוהות ביותר מאוד גם ללא לחות גבוהה.
גל חום מוגדר במרבית האזורים בעולם כטמפרטורה סביבתית גבוהה מ - C° 32.2 למשך שלושה ימים רצופים או יותר. עומס חום כבד ישרור כבר בטמפרטורה C° 30 אם הלחות היחסית היא מעל ל- 70% ובטמפרטורות גבוהות יותר גם כשהלחות נמוכה יותר.
יכולות להיות דרגות שונות של פגיעה מחום. הפגיעות החמורות הן:
* מכת חום - הגוף לא מסוגל לקרר את עצמו בסביבה החמה: מנגנון ההזעה אינו יעיל, וטמפרטורת הגוף עולה במהירות, לעתים מעל - C°41 בתוך רבע שעה (!)
* תשישות חום - זה מצב מתון יותר של פגיעה מחום, ועלול להתפתח לאחר חשיפה לחום במשך מספר ימים בהיעדר שתיה מספקת.

הסכנה הבריאותית ממזג אוויר חם גדולה במיוחד בגיל המבוגר. סכנה גדולה עוד יותר קיימת עבור אנשים הסובלים מהשמנת יתר, מחלות כרוניות, מטופלים בתרופות מסוימות, בעת מחלה וירלית או במצב של חסר בנוזלים (התייבשות).

להזמנת מי עדן קרים וטעימים לחצו כאן

המלצות למניעת פגיעות חום
* ההגנה הטובה ביותר כנגד נזקי החום – היא מניעה והקפדה על שתיית מים גם כשלא צמאים!

* יש להרבות בשתיית מים קרים. כמות שתיית מים הנדרשת היא 10-12 כוסות שתייה ליום – גם ללא תחושת צמא!

* רצוי להמעיט במשקאות ממותקים, משקאות המכילים קפאין ואלכוהול.

* באזור השפלה ורצועת החוף יש לשים לב לא רק לטמפרטורה אלא גם לעומס החום – מדד המשלב חום ולחות. הלחות גבוהה גורמת לקושי בנידוף הזעה בצורה יעילה ובכך הגוף מתקשה לשמור על טמפרטורת חום תקינה.

* המצאות בסביבה קרירה בשעות השיא של החום- מומלץ לשהות במקום שיש בו מיזוג אוויר.

* מאווררים יכולים להקל על תחושת החום, אך כאשר טמפרטורת הסביבה היא מעל C° 35, אין ביכולתם לקרר את הגוף או להגן מפני פגיעה בריאותית.


* מומלץ בשעות החום להגיף תריסים או וילונות, כדי לצמצם את חדירת קרינת השמש, אך להשאיר את הדירה מאווררת. תריסים מוגפים יכולים להוריד את חדירת החום לדירה בכ - 80%.

* רחצה במים קרירים במקלחת או אמבטיה עוזרת בקירור הגוף.

* רצוי ללבוש בגדים בהירים מאחר ואינם בולעים את קרינת השמש.

השפעת החום על גוף האדם
יכולות להיות דרגות שונות של פגיעה מחום. הפגיעות החמורות הן מכת חום ותשישות חום.
מכת חום (heat stroke):
במצב הרגיל, כשטמפרטורת הסביבה עולה, הגוף מקרר את עצמו באמצעות הזיעה, המכילה בעיקר מים ומינרלים שונים, ובכך מונע את עליית חום הגוף. אולם, במזג אויר חם וכשהלחות גבוהה, הזיעה אינה מתאדה במהירות, והגוף לא יכול להתקרר. במצב זה עלולה להתפתח "מכת חום" - זו הפגיעה הבריאותית החמורה ביותר מחום. היא מתרחשת כאשר הגוף לא מסוגל לקרר את עצמו בסביבה החמה: מנגנון ההזעה אינו יעיל, וטמפרטורת הגוף עולה במהירות, לעתים מעל - C° 41 תוך רבע שעה (!). במצב זה עלולה להיות פגיעה במערכת העצבים המתבטאת בערפול הכרה, בלבול או התכווצויות, וכן פגיעה במערכות חיוניות אחרות בגוף. מכת חום עלולה לגרום למוות או נכות תמידית, אם לא יינתן טיפול מיידי.
הסיכון לפתח "מכת חום" גבוה יותר בגיל המבוגר, לתינוקות ופעוטות, לחולים במחלות לב וכלי דם, באנשים הסובלים מהשמנת יתר, בחולים במחלות כרוניות אחרות, במטופלים בתרופות מסוימות, ובעת מחלה חריפה או התייבשות.

להזמנת מי עדן קרים ומרווים לחצו כאן


סימנים המבשרים מכת חום כוללים:
טמפרטורת גוף גבוהה מ- C° 39.5, עור אדום, חם ויבש (ללא הזעה), דופק מהיר, כאב ראש חזק (כולל הרגשה של "דפיקות הלב" בראש), סחרחורת, בחילה ,בלבול, ירידה בהכרה.
הטיפול בחשד למכת חום
* יש להעביר את הנפגע במהירות לבית החולים.
* עד להגעת העזרה, יש למקם את הנפגע באזור קריר/מוצל ולקרר אותו (כגון במגבות רטובות).
* במכת חום - אסור לתת לנפגע לשתות! הטיפול בנוזלים יעשה דרך הווריד, על ידי הצוות הרפואי.

תשישות חום (heat exhaustion)
זהו מצב מתון יותר של פגיעה מחום, ועלול להתפתח לאחר חשיפה לחום במשך מספר ימים בהיעדר שתיה מספקת. הסכנה גבוהה במיוחד בגיל המבוגר, באלה הסובלים מיתר לחץ דם ובאנשים שעשו מאמץ גופני בסביבה חמה.
הסימנים לתשישות חום כוללים: הזעה מרובה, חיוורון, כאבי שרירים, עייפות, חולשה, סחרחורת, כאבי ראש, בחילה או הקאות ונטייה להתעלפות. העור לרוב קר ולח, הדופק מהיר וחלש, הנשימות מהירות ושטחיות. הטמפרטורה יכולה להיות בתחום התקין. ללא טיפול - המצב עלול להידרדר למכת חום.
הטיפול בתשישות חום
* לשתות מים בלגימות קטנות.
* לנוח באזור קריר, ולשחרר בגדים לוחצים.
* לקרר את הגוף.
* לקרר את הסביבה או לעבור למקום ממוזג.
* לעקוב אחר המצב. אם יש החמרה, כגון הקאה, ירידה בערנות או בלבול - יש לפנות מיידית לעזרה רפואית.

לסיכום הקפדה על שתיית מים מרובה והימנעות כמה שאפשר מחשיפה לסביבה חמה הם המפתח לעבור בשלום את גל החום הקרוב.

מלא/י פרטיך ונציגנו יחזרו אליך עם מבצע מותאם במיוחד עבורך
מתקני מים מינרלים מתקני מים מינרלים