בריא לדעת

חשיבות המים בעונה החמה

נוזלים וחשיבותם בעונה החמה | מי עדן

גופינו זקוק למים, כולנו מודעים לחשיבות המים לאדם. אחרי החמצן, המים הם המשאב השני בחשיבותו לאדם, הרבה לפני המזון. המים מרכיבים כשני שליש ממשקל גופנו ובעלי תפקיד חשוב כמעט בכל תפקודי הגוף.

כולנו מודעים לחשיבותם של מים לאדם. אחרי החמצן, מים הם המשאב השני בחשיבותו לאדם, הרבה לפני המזון.
נוזלים מרכיבים כשני שליש ממשקל גופנו ובעלי תפקיד חשוב כמעט בכל תפקודי הגוף. הם מסייעים בעיכול, מובילים חומרי מזון וחמצן לכל תא ותא. הם מגינים, מנקים ושומרים על איברים ומערכות מפני זעזועים. הם גם מקררים את הגוף ושומרים על טמפרטורה קבועה בתנאי חום, על ידי הזעה.
הצמא הוא סימן אזהרה שהגוף זקוק לנוזלים. עד הזמן שאנו מרגישים צמא, גופינו כבר איבד 1%-2% או יותר מהנוזלים שבו, ואנו עלולים להתייבש.
זאת הסיבה שלא צריכים לחכות עד שצמאים כדי לשתות.

הסכנה בהתייבשות

ילדים, שאינם שותים מספיק נוזלים, נמצאים בסיכון להתייבשות. הם יתקשו בריכוז, יפתחו כאבי ראש, או סחרחורות .החשש העיקרי הוא מנזק בלתי הפיך במערכות בגוף שעלול להיגרם מחוסר נוזלים, והיווצרות אבנים בדרכי השתן.
ילדים מייצרים יותר חום מאשר מבוגרים ומסתגלים לחום יותר לאט, גורמים היכולים להוביל לסיכון מוגבר להתייבשות , אפילו בחודשים קרים. הדרך הטובה לדעת אם ילדך שותה מספיק, הינה בדיקה של צבע השתן: השתן צריך להיות בהיר (שתן כהה ומועט מראה על חוסר נוזלים בגוף ושתן מרוכז).
איבוד נוזלים בשיעור של 1% ממשקל הגוף גורר בעקבותיו ירידה של 5% מכושר התפקוד. כאשר עוסקים בפעילות גופנית (ספורט) מאבד הגוף נוזלים דרך הזיעה, לפיכך יש להקפיד על שתייה מרובה.
סימנים מוקדמים של התייבשות : צמא, פה יבש, פנים אדומות, תחושת חום, כאב ראש, שתן כהה וצהוב.

מאזן נוזלים תקין חשוב גם לשיפור ההישגים הקוגניטיביים

במחקר שנערך בבאר שבע נבדקה השפעת ההתייבשות על תפקודים קוגניטיביים בילדי בית ספר. נצפו הישגים גבוהים יותר באופן משמעותי בקבוצת הילדים שהתחילה את הבוקר במצב נוזלים תקין לעומת אלו שהחלו את היום במצב של התייבשות.
מים דלים במלחים נספגים מהר יותר ממערכת העיכול לדם, ובכך שומרים על נפח הדם ועל תפקודים תקינים. זו הסיבה מדוע חשוב שתתן לילדך את כל המים שגופו הגדל צריך.

צריכת נוזלים מומלצת ליום
כמות השתייה המומלצת תלויה במזג אוויר ובפעילות גופנית ויש להוסיף שתייה בימי הקיץ החמים, ובזמן פעילות גופנית או מחלה.
חלק מהנוזלים יגיע מהמזונות ומשקאות נוספים- אבל אין תחליף למים נקיים , מרווים ומרעננים.

צריכת נוזלים מומלצת
גיל כמות מומלצת ליום
1-3 שנים 4 כוסות מים
4-8 שנים 5 כוסות מים
בנים- 9-13 שנים 8 כוסות מים
בנים- 14-18 שנים 11 כוסות מים
בנות- 9-13 שנים 7 כוסות מים
בנות 14-18 שנים 8 כוסות מים
גברים 19-50 13 כוסות מים
נשים 9 כוסות מים
נשים הרות 10 כוסות מים
נשים מניקות 13 כוסות מים
גברים מעל גיל 50 13 כוסות מים
נשים מעל גיל 50 9 כוסות מים

מה לשתות ? מים!

מים- מרווים צמא יותר ממשקאות קלים. מרבית המשקאות הקלים והמתוקים עשירים בסוכר וחסרים רכיבים תזונתיים אחרים. בנוסף מחקרים הראו כי ילדים ששותים בעיקר משקאות קלים ומיצים נוטים להשמנה וסובלים מפגיעה בצמיחה.
הימנעו משתיית משקאות המכילים קפאין . קפאין משמש כמשתן ויכול להגביר את איבודי הנוזלים.
אבל לא כל מים מתאימים לצורכי הגוף, מים מינרליים טבעיים הם הנוזלים היחידים העומדים בכל הקריטריונים להם זקוק הגוף.

טיפים לשתייה מספקת
 אל תחכו לשתות רק כשצמאים, צמא הינו סימן של הגוף שהוא מיובש. קחו הפסקות שתיית מים במהלך היום.
 דאגו כי מים קרים וטעימים יהיו בהישג יד ( מיני בר מי עדן/בקבוקי מי עדן).
 תנו לילדכם בקבוק מים בתיק בית הספר, וקחו איתכם בקבוק לעבודה ולנסיעה.
 עודד את ילדך לשתות מים במקום משקאות קלים עשירים בסוכר ובקפאין.
 התחילו וסיימו כל יום בכוס מים. גופנו מאבד נוזלים גם בשינה.
 הזכירו לילדכם לשתות מים לפני, אחרי ובמהלך כל פעילות גופנית.
 שתו מים לפני ואחרי ארוחה .
 פעילות גופנית יכולה לעלות את דרישות הנוזלים ב- 50%. במהלך פעילות גופנית
מאומצת כמו משחק בכדור או ריצה , צריך לשתות מים לפני, במהלך הפעילות
ואחרי.

טיפים לשתייה בימי הקיץ
בארץ החמה שלנו יש חשיבות רבה לשתייה מספקת. בימי הקיץ החמים ישנה בעיה של שמירה על מאזן נוזלים תקין בגוף.

ברכה

גם בברכה או בים מזיעים הרבה ומאבדים נוזלים. למרות שהמים מקררים ולא מרגישים צמא, חשוב להחזיר לגוף את הנוזלים שאיבד.

מזגן

המזגן גורם לייבוש האוויר , ולכן אנשים רבים סובלים מתשישות ואדישות.
הסימפטומים הם לשון ופה יבשים , צמא , סחרחורת , מתן שתן לעיתים רחוקות ודופק מהיר.

כיצד זה מזיק לנו?

אוויר יבש עלול להפוך את עור הפנים לגבשושי ולגרום לגירוי בקו האף. עור הפנים עלול להזדקן במהירות רבה יותר , דבר שמביא להתקמטותו.

מה ניתן לעשות?

בסביבת עבודה חמה או לחוצה כמות הנוזלים הנחוצה אף עולה.
הניחו קעריות מים בקרבתכם כדי להעלות את רמת הלחות.
פתחו את חלון המשרד וצאו החוצה בזמן הפסקת הצהרים כדי לשאוף אוויר צח.
מלא/י פרטיך ונציגנו יחזרו אליך עם מבצע מותאם במיוחד עבורך
מנהלת תחום בריאות במי עדן תשמח להשיב לשאלתך
מתקני מים מינרלים מתקני מים מינרלים