בריא לדעת

נושמים נכון, חיים נכון

נושמים נכון, חיים נכון | מי עדן

נשימה נכונה מהווה חלק חשוב בשחרור הגוף מלחצים. קבלו כמה תרגילים שישפרו את המודעות שלכם לנשימה, ילמדו אתכם לשלוט בהרגלי הנשימה שלכם ויסייעו לכם באיזון הגוף והנפש

כולנו יודעים לנשום, אבל לא כולנו יודעים לנשום נכון. התבוננו, למשל, בתינוק שנושם. ראו כיצד הוא ממלא את כל הבטן באוויר, כאילו הייתה בלון קטן. הוא לא נושם רק מהחזה, בנשימות מהירות ושטוחות, כמו מבוגר. זאת משום שככל שאנחנו מתבגרים, אנחנו מפתחים הרגלי נשימה בלתי מספקים מסיבות שונות הכוללות, בין השאר, עישון, התמודדות עם לחצים, ביגוד לוחץ ועוד. נשימה נכונה היא אחד הכלים החשובים ביותר בתהליך שחרור הלחצים בגוף.

חשיבות הנשימה ביוגה

ביוגה יש חשיבות גדולה לנשימה. תרגילי הנשימה ביוגה נקראים פראנאימה. זו מילה שמורכבת משתי מילים: פראנה שפירושה אנרגיית החיים ואימה, שפירושה שליטה. כלומר, תרגילי הנשימה ביוגה נועדו לשלוט באנרגיית החיים. לפי היוגה, תרגילי הנשימה מעלים את רמת האנרגיה בגוף, ומעלים את השליטה בחלוקת האנרגיה בגוף.

נשימה נכונה, אם כן, היא כלי ריפוי חשוב, ואפשר לשפר את הנשימה ולשלוט בה בעזרת תרגול. הכנו לכם כמה תרגילים שיעזרו לכם לפתח מודעות לנשימה שלכם. התרגילים האלו מרגיעים מאד ואפשר לבצע אותם בכל זמן. סביר להניח כי אחרי שתהיו מודעים למערכת הנשימה שלכם תוכלו להאט את קצב הנשימה וליצור נשימה רגועה יותר.

תרגיל מודעות לנשימה

  • שבו בתנוחה נוחה או שכבו על הגב בידיים פרושות לצידכם. שבו או שכבו בדממה לרגעים מספר.
  • התחילו לשים לב לנשימה הטבעית שלכם. אל תנסו לשנות את הנשימה, רק היו מודעים לחלוטין לשאיפות ולנשיפות דרך האף. הניחו לעצמכם להירגע לתוך הקצב הטבעי של הנשימות שלכם.
  • אמרו לעצמכם בראש: "אני מודע לכך שאני שואף", "אני מודע לכך שאני נושף". המשיכו בכך ככל רצונכם.
  • שימו לב לכך שהנשימה קרה כשהיא נכנסת לנחיריים וחמה כשהיא יוצאת מהם.
  • חושו בנשימה נכנסת ויוצאת מהחלק האחורי של הפה, מעל הגרון. העבירו את תשומת הלב לגרון וחושו את הנשימה ממלאת אותו.
  • העבירו את תשומת הלב למטה, לאיזור החזה, וחושו את הנשימה ממלאת את קנה הנשימה ואת הסימפונות.
  • עכשיו חושו את הנשימה ממלאת את הריאות. שימו לב לריאות המתמלאות והמתרוקנות.
  • העבירו את תשומת הלב לבית החזה והתבוננו בהתמלאות ובהתרוקנות של האיזור.
  • שימו לב לאיזור הבטן. חושו את הבטן מתנפחת בשאיפה ומתרוקנת בנשיפה.
  • עכשיו שימוש לב לתהליך הנשימה כולו, מהנחיריים ועד הבטן, והמשיכו בכך זמן מה.
  • חזרו להתבונן בגוף כולו כיחידה אחת ופתחו את העיניים.


תרגיל נשימה בסיסי

לפני שמתחילים, שכבו על הגב. שחררו את כפות הרגליים, את הקרסוליים, והרפו את הרגליים מבלי לכופף את הברכיים. כמו כן, דאגו לשחרר את החלק העליון של גופכם: הזיזו את האצבעות, שחררו את הידיים ואת הכתפיים. סובבו את הראש משמאל לימין. התנתקו ממה שנמצא סביבכם ושכבו בשקט לדקה. עכשיו נתרגל את העברת המודעות מחלק אחד של הגוף למשנהו – הקפידו על גוף משוחרר ורגוע.

שלב ראשון
היו מודעים לאצבעות כף הרגל השמאלית, מהזרת ועד הבוהן, לעקב הרגל, לקרסול, ובחזרה לאצבעות. הזיזו את המודעות שלכם מהקרסול השמאלי למעלה אל הברך, והפכו מודעים לשרירי השוק, לעצם השוק הפנימית, לברך, ואז למטה, חושו את ההירגעות ואת ההתחברות של כל חלק. דמיינו זרם עדין סביב הרגל, שעולה כאשר אתם שואפים ויורד כאשר אתם נושפים. חזרו על כך מספר פעמים. חזרו על התהליך עם רגל ימין.

שלב שני
היו מודעים להתנפחות ולהתרוקנות של הבטן שלכם, בזמן שאתם שואפים ונושפים. חושו את השרירים נרגעים ונמתחים שוב. חשבו על האיברים הפנימיים שלכם והשתהו על כל אחד שניות מספר: המעי הגס, השלפוחית, איברי המין, הטחול בצד שמאל למטה, והכבד בצד ימין למעלה, הלבלב והקיבה.

שלב שלישי
חשבו על הטוסיק שלכם, על הגב התחתון והעליון. הזיזו את המודעות שלכם במעלה ובמורד עמוד השדרה, מעצם הזנב ועד חוליות הצוואר, חושו את החוליות, את המפרקים ואת עמוד השדרה כולו. תאמו את התנועה עם הנשימה שלכם: שאפו עם הנשימה העליונה ונשפו עם הנשימה התחתונה.

שלב רביעי
היו מודעים לתנועות החזה שלכם, וחושו את ההירגעות וההימתחות של השרירים. חשבו על הריאה השמאלית, ואז על הריאה הימנית, על הסימפונות, נועו במעלה ובמורד קנה הנשימה, וחושו את דפיקות הלב שלכם. העבירו את המודעות שלכם מהכליה השמאלית לימנית.

שלב חמישי
היו מודעים לאצבעות יד שמאל שלכם, מהזרת ועד האגודל, לכפות הידיים, לגב כף היד ולשורש כף היד. חשבו עוד על היד, משורש כף היד ועד המרפק, ולמטה עד האצבעות. חזרו על התהליך עם הזרוע. חזרו על התהליך ביד ימין.

שלב שישי
חשבו על הגרון ועל הצוואר שלכם, על העורף, על הלסתות, על הלחיים, על הסנטר שלכם, על השפתיים ועל האף. חשבו גם על חלל הפה והאף, על העפעפיים, על המצח. עברו לרקות, לאוזן שמאל ולאוזן ימין. חושו את קרירות הנשימה בתוך הראש, כשאתם שואפים. חשבו על כלום ושכבו בשקט ובשלווה לחמש דקות לערך.

מלא/י פרטיך ונציגנו יחזרו אליך עם מבצע מותאם במיוחד עבורך
מנהלת תחום בריאות במי עדן תשמח להשיב לשאלתך
מתקני מים מינרלים מתקני מים מינרלים